Ellos eatnu - La elva Leve
Copyright: Mer Film
SØNDAG 15. OKTOBER KL. 20:00 @Harstad Kino, Sal 2.
Regi: Ole Giæver
Nasjonalitet: Norge / Sápmi | Språk: Norsk/Samisk
Produksjonsår: 2023
Spilletid: 122 min.
Aldersgrense 12 år
Historisk drama om Alta-aksjonen og kampen for samiske rettigheter på slutten av 1970-tallet
OM FILMEN
Ester flytter til Alta høsten 1979 og begynner i sin første jobb som lærervikar. For å passe inn i kollegiet holder hun sin samiske bakgrunn skjult.
Esters fetter er sameaktivist og deltar i demonstrasjonene mot det planlagte vannkraftverket i Altaelva. Når Ester blir med ham til protestleiren starter hennes oppvåkning - og reisen ut av skammen. Hun kaster seg inn i en konfliktfylt kamp for bevaring av elva og for retten til å være seg selv.
ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE er et drama med dype konflikter, om et ungt menneskes mot i kampen for samiske rettigheter i en av de viktigste begivenhetene i samisk og norsk historie.
Samisk:
Ester fárre 1979 čavčča Áltái ja bargagoahtá vuohččan sadjásaš oahpaheaddjin. Heiven dihte bargoustibiid searvái son čiegada sámi duogáža. Estera vilbealli lea sámi aktivista ja lea searvvis miellačájehemiin Álttájoga dulvadeami vuosttá. Ester vuolgá su mielde vuosttálastinbáikái gos moriha ja guođđigoahtá heahpatvuođa.Son searvá garra dáistaleapmái joga várjaleamis ja beassandihte leat gii son duođaid lea.
ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE lea drámá čiekŋalis riidduid ja nuorra olbmo duostilvuođa birra rahčamušas sámi vuoigatvuođaid ovddas ovtta dain deháleamos dáhpáhusain Sámi ja Norgga historjjás.
Skuespillere: Ella Marie Hætta Isaksen, Gard Emil, Marie Kvernmo, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Mary Sarre, Finn Arve Sørbøe
PRESSEN OM FILMEN:
«Dramatisk og gripende» - Cinema
«Sterkt om skamplett i norsk historie» - iTromsø
«Glimrende skuespill … Ta med deg denne filmen ut i livet» - Natt & Dag
«Svimlende øyeåpner ... Gir deg en forståelse slik bare film kan gjøre» - Dagbladet
«Imponerende - sterkt - troverdig» - Stavanger Aftenblad
«Fantastisk film» - Altaposten
«Rørende og stilsikker skildring» - Kinomagasinet
«Hjarteskjerande og sterk overlevingshistorie» - Klassekampen
«Ella Marie Hætta Isaksen går i bresjen for et sterkt skuespillerlag» - Dagsavisen
ANBEFALT ALDERSGRENSE: 12 år.
Filmen inneholder en kortvarig scene med et selvmord.
Hjelpetelefoner:
Mental Helse: 116 123
Kirkens SOS: 22 40 00 40
For barn og unge:
Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111
Kors på halsen (drevet av Røde Kors): 800 333 21
Just a Movement
Copyright: TrAP
SØNDAG 15. OKTOBER KL. 18:00 @Harstad Kino, SAL 2
Dokumentarfilm fra 2021 om Omar Blondin Diop og en hyllest til Godard
Filmen er del av en serie kuratert av Hanan Benammar og Brynjar Bjerkem for kunstprodusenten Transcultural Arts Production (TrAP) og vises på cinematekene i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø, samt ved Arctic Moving Image & Film Festival i Harstad.
OM JUST A MOVEMENT
Omar Blondin Diop var en aktivistist og filosofistudent i Nanterre, Frankrike, da han i 1967 spilte seg selv i Jean - Luc Godards "La chinoise". Hans opptreden i den filmen gir de eneste rørende bildene av Diop i dette intellektuelt stimulerende portrettet av en mann som strever etter en permanent revolusjonstilstand i en tumultarisk tid som vrimlet av politiske bevegelser.
Diops venner og brødre – filmet i profil og i minimalt, malerisk lys – minner om hans dype engasjement i studentprotestene i mai 1968 og hans motstand i Senegal mot det franskstøttede regimet til Léopold Sédar Senghor. Å blande intervjuene med arkivopptak og fragmenter fra «La chinoise» skaper en kompleks konstruksjon av flerlagsbilder. Dette er altså også en film om de stilistiske komponentene som brukes til å fortelle en historie - i dette tilfellet historien om en som kan ikke lenger fortelle det selv, fordi Diop døde i 1973 i et senegalesisk fengsel.
Til syvende og sist forklarer ikke «Just a Movement» hvem Omar Blondin Diop var så mye som å presentere måtene han lever på: i historiene og minnene til brødrene hans, i Godards film og i dagens ungdomsbevegelser i Senegal
Originaltittel: Juste un mouvement
Regi: Vincent Meessen
Språk: Fransk, wolof og kinesisk (mandarin)
Undertekst: Engelsk
Spilletid: 1t 50 min
Aldersgrense 15 år
TIDLØS REISE
Hvordan kan film bidra til å identifisere fordeling av økonomisk makt over tid og bidra til nytenkning om egen samtid? Det er utgangspunktet for denne serien, som består av fire afrikansk-forankrede filmer laget over et spenn på femti år.
I 1965 begynner den mauritanske filmskaperen Med Hondo med egne midler på Soleil ô, filmen som fire år senere skal bli hans spillefilmdebut. Filmen regnes i dag som en av de viktigste og samtidig tidligste afrikanske filmene. Filmen er et sterkt politisk bilde av den vanskelige tilværelsen til afrikanske lavtlønnede arbeidere i 60-tallets Paris.
AKTIVISTEN OMAR BLONDIN DIOP
I samme tidsrom begynner de venstre-politiske protestene ved de franske universitetene. Jean-Luc Godard drar i 1967 til universitetet i Nanterre for å observere aksjonene, ledet av legenden Daniel Cohn-Bendit. I Nanterre møter Godard den senegalesiske aktivisten Omar Blondin Diop. Godards erfaringer blir til spillefilmen La chinoise, hvor Diop inviteres til å være med. Som den eneste karakteren i filmen spiller han seg selv: som lederskikkelse i studentbevegelsen.
Diop blir senere utvist fra universitetet, men fortsetter sitt engasjement, ikke minst i hjemlandet Sénégal. I 1973 blir han arrestert for å ha planlagt kidnappingen av en fransk ambassadør og fengslet på fangeøya Gorée, og så drept. Vi viser Vincent Meessens film Just a Movement (2021) om Omar Blondin Diop. Filmen er en fri gjenskapelse av La chinoise, her med Dakar som åsted.
KINESISKE STEMMER
Hos Godard og i Just a Movement er den kinesiske stemmen (la chinoise) det røde budskapet, i form av Maos lille røde bok. I angolske Ery Clavers spillefilm Our Lady of the Chinese Shop (2022) er den kinesiske poetiske fortellerstemmen en observatør, som ser et samfunn i uro og hvordan en ny stormakt, Kina, kontinuerlig er til stede. Filmens karakterer bærer uroen i seg, men er usikre på om de vil og hvordan de kan ta kampen. Det hele nabolaget har til felles, er at de eier et eksemplar av samme religiøse fetisjen; Jomfru Maria-statuen Our Lady of the Cross (altså ikke Maos lille røde), solgt i stort omfang av innehaveren av det lokale kinesiske supermarkedet borte i gata.
ARVEN FRA KOLONIALISMEN
Serien fullføres av Alice Diops dokumentarfilm On Call (2016), som er et vitnesbyrd om situasjonen for mange flyktninger og arbeidsinnvandrere i dagens Frankrike, femti år etter Med Hondos Soleil ô. Filmen ble spilt inn over et halvt år ved et legekontor i en av Paris forsteder, hvor nyankomne migranter tilbys gratis helsehjelp. I forkant hadde Diop vært på stedet i et år som observatør. Filmen gir et klart bilde av vår tids stadig mer umenneskelige behandling av migranter, og traumene de lider under.
Arven fra kolonialismen er en av seriens to «røde tråder». Den andre er spørsmålet om hva film er i denne sammenhengen? Filmene i serien problematiserer sin egen samtid, samtidig som de gjennom formbevissthet eksperimenterer med mediet for å kunne utforske samtidige og hegemoniske maktforhold på best mulig måte.
Credits:
Director: Vincent Meessen
Production: Genevieve De Bauw namens Thank You & Good Night productions
Co-production: Jubilee, Spectre productions, CBA, Magellan Films
Cinematography: Vincent Pinckaers
Editing: Simon Arazi
Sound: Laszlo Umbreit
Sound Design: Rémi Gérard
Music: Wouter Vandenabeele, Bao Sissoko
Utstillingsarrangement 3: Verdens ende og SASUSU Radio
UTSTILLINGSARRANGEMENT 3 SØNDAG 15. Oktober kl. 15:30 på Galleri Nord-Norge
Les mer om innholdet i arrangementene på sasusu.com her.
(GRATIS)
Utstillingen varer 13. til 22. Oktober.
ARRANGMENTSLISTE:
Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram
Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.
Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending
søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending
Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar.
Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.
Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:
SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.
Suspended in Celluloid - kunstnersamtale
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS
LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00
SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30
KUNSTERSAMTALE
SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.
Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)
In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around yearning and ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.
Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.
*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
Frost / AMIFF barn
Søndag 15. oktober kl 13:00, sal 1 , Harstad Kino
I år er det 10 år siden den første Frost-filmen kom, og vi feirer med et skikkelig Frost-party på filmfestivalen AMIFF på Harstad Kino, for barn i alle aldre.
Filmen feirer at vi alle er forskjellige og at det er viktig å akseptere at vi alle er unike. Ingen er perfekte og alle har egenskaper som gjør dem spesielle, så det er viktig å huske å ikke skjule de fine egenskapene som gjør deg til den du er. På denne måten passer filmen perfekt inn i årets tema til AMIFF, BEND IT, MAYBE, som er tenkt som en åpen og løsningsorientert oppfordring til betraktninger rundt relasjonelle temaer, med fokus på identitet og tilhørighet.
I tillegg er jo filmen satt i et miljø som kan minne ganske mye om Norge og Arktis. Det er et reinsdyr i filmen, og en av karakterene Kristoffer er basert på en samisk mann. Likevel, det var ikke før i Frost II at det samiske miljøet ble invitert med av Disney til å si sin mening om hvordan de samiske elementene i filmen skulle stå fram.
Om filmen:
Når en trolldom forhekser et kongedømme til evig vinter, bestemmer den uredde optimisten Anna, seg for å legge ut på en episk reise for å finne sin søster Elsa, Snødronningen og sette en stopper for hennes iskalde forbannelse. Med seg på reisen har hun den erfarne fjellfareren Kristoffer og hans gode venn, reinsdyret Svein. På reisen gjennom dal og over fjell i ett landskap som minner om Norge, møter de mystiske troll og en fantastisk morsom snømann som heter Olaf. Det er magiske tilstander på hver en fjelltopp og de må sammen kjempe mot de iskalde elementene for å redde kongeriket fra evig forbannelse.
Regi er ved Chris Buck ("Tarzan," "Surf's Up") og Jennifer Lee (screenwriter, "Rive-Rolf"), filmen er produsert av Peter Del Vecho ("Ole Brum," "Prinsessen og frosken").
Frost (2013) 108 minutter. Norsk tale og tekst. Aldersgrense 6 år (tillatt for barn fra 0 år i følge med voksne)
Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)
Still fra Prolazi izmedju 1980-2021
SØNDAG 15. OKTOBER 12:30 @ HARSTAD KINO, SAL 2
«Prolazi izmedju 1980-2021» er Tromsø Kunstforenings kandidat til Artists' Film International 2023.
I «Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)» jobber Avdagic med fem voksne bosniere/nordmenn som kom til Norge som barneflyktninger på begynnelsen av 90-tallet under konflikten i det tidligere Jugoslavia.
Sammen fremfører gruppen vitnesbyrd, samlet fra medlemmer av deres foreldres og besteforeldres generasjon. Vitneforklaringene sporer utviklingen av konflikten i det tidligere Jugoslavia i perioden mellom 1980-1995.
Mellom lesningene avbryter deltakerne rollene sine, de bytter mellom språk og deltar i samtaler der de diskuterer sine erfaringer rundt nasjonal, sosial og politisk tilhørighet.
Aldersgrense 15 år
Stillbilde fra Prolazi izmedju 1980-2021
Kunstverksted for barn
Foto: Kjersti G. Gjærum
(Verkstedet er FULLT for AMIFF2023 per. 10.10.23)
Søndag 15. oktober 10:00-10:45 @Harstad Kino
Kunstverksted for barn i alder 2 - 5 år. Den erfarene verkstedlederen, kunstneren Dora Galveia, vil ta med barna og foreldrene deres på en spennende reise i kunstneriske uttrykk relatert til film.
Max 10 barn.
Foresatte må være med barna.
Gratis, men påmelding nødvendig. Påmelding kan gjøre via epost til verkstedleder Dora på dora.galveia @ gmail.com
Sted: i kinoens foaje
Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (gratis inngang)
LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00
SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30
KUNSTERSAMTALE (gratis inngang)
SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.
Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)
In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.
Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.
*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows)
LØRDAG 14. Oktober. Harstad Kino
SKREKKFILM FRA GRØNLAND
Regi: Malik Kleist. Grønland (2023). Engelske undertekster. 119 minutter.
Aldersgrense 15 år
For første gang er Grønland med i konkurransen om å bli kåret til å vinne Nordisk råds filmpris. Nå har du den unike sjansen til å se den grønlandske filmen som er nominert.
Her er grunnen Nordisk råd har gitt for å nominere denne filmen:
“Med sin unike evne til å bygge på inuittiske fortellinger og mytologi kombinerer regissøren i Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows) moderne fortellerteknikk med humor og grøss fra den muntlige grønlandske fortellertradisjonen. Et av filmens sentrale elementer er altså dens bruk av grønlandske fortellinger og mytologi, som er vevd inn i historien på en naturlig og autentisk måte.
De grønlandske landskapene inngår også som et sentralt element i filmen, der betagende utsikter over fjellene og havet danner en fantastisk kulisse for handlingen. De vakre landskapene forsterker en følelse av frykt og uro og tilføyer en ekstra dimensjon til den spennende handlingen.
Filmen utforsker viktige temaer relatert til sorg, fellesskap og tradisjon. Det ses i sammenstøtet mellom sivilisasjoner, by og land, og det naturlige og det mystiske samt i respekten for natur og historie. Det finnes ting der ute som vi ikke kjenner til. Filmen plasserer seg elegant i den nyere tradisjonen med “arctic chills” fra det høye nord.”
OM FILMEN:
Åtte år har gått siden seks ungdommer ble angrepet av en Qivittoq (en grønlandsk sagnfigur). Tuuma er turistguide på Grønland og seiler ofte med turister i dette arktiske området. På en tur vil de to danske turistene dra til stedet for angrepet og klarer å overtale en motvillig Tuuma. Hans dårlige magefølelse blir dessverre en realitet og de to turistene forsvinner. Tuuma seiler raskt tilbake til Nuuk for å få hjelp fra politiet, som til å begynne med ikke tar han på alvor. Men er det lurt å gå tilbake og se etter turistene, når Qivittoqs er i fjellet? I denne filmen blir vi ikke utsatt for monstre, vampyrer eller zombier. The Edge of the Shadow utforsker et skummelt vesen fra inuittenes mytolog, hvis man forlot samfunnet av sjalusi, sinne eller skam og dro til fjells for å leve alene kunne man bli en qvittoq. Her er mytologien iscenesatt i et klassisk lavbudsjetts-skrekkfilmformat.
Utstillingsarrangement 2: Verdens ende og SASUSU Radio
UTSTILLINGSARRANGEMENT 2 LØRDAG 14. Oktober kl. 18:00 på Galleri Nord-Norge
Mer info om dette arrangementet kommer snart!
(GRATIS)
Utstillingen varer 13. til 22. Oktober.
ARRANGMENTSLISTE:
Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram
Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.
Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending (mer informasjon kommer)
søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending (mer informasjon kommer)
Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar.
Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.
Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:
SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.
I CAME HERE TO LEARN - Filmkunstskolen i Kabelvåg UiT
LØRDAG 14. Oktober 16:00 @Harstad Kino, sal 2
I CAME HERE TO LEARN
Filmkunstskolen i Kabelvåg (FiK) viser I CAME HERE TO LEARN; et program bestående av kortfilmer, skissefilmer og skoleoppgaver som alle er skapt av filmskolens nåværende studenter. Programmet viser skolens filmspråklige mangfold, hvor både det tekniske, estetiske og narrative utforskes og utfordres. Programtittelen, I CAME HERE TO LEARN, er hentet fra et tidligere utkast fra én av filmene; en ydmyk kommentar til det landskapet filmen beveger seg i. Det er også et løfte. Det samme løftet finnes i hele programmet, hvor publikum vil oppleve skisser fremdeles i prosess så vel som ferdige verk. Med det får man et unikt innblikk i hvordan studentene på filmkunstskolen i Kabelvåg lærer om det bevegelige bildet – akkurat nå.
Program:
Feelings From Another World (7 min) Abel Skancke Aarflot
OverwritingMemory_FullHD.mp4 (7 min) Tandi Reason Dahl
Indimellem tænker jeg på denne sang / Once in a While I Think of This Song (8 min) Nanna Hovedskov
Maskin / Machine (5 min) Thale Stana
Fags Talking (10 min) Jack S. Lowe & Hanna Persson
Lofoten 7.December / Lofoten 7 December (12 min) Mads Toft Hansen
Til fredag / For Friday (3 min) Nora Aarrestad
Aldersgrense 15 år
Weeds and Aliens
Stillbilde fra Fatou Åsbakk’s film “Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung”
LØRDAG 14. Oktober kl. 14:00-15:30 Harstad Kino, Sal 2
Kunstfilmprogram: Weeds and Aliens
Kuratert av Ida Lykken Ghosh/ Atelier Nord
Samtale etter visningen med kurator Ida og kunstnerne Fatou Åsbakk og Eli Mai Huang Nesse.
Programmet samler syv kunstnere, med verk fra 1987 til 2023. Med en oppfordring til omfavnelse, gjennom dagdrøm, humor, empati og åpenhet.
FILMLISTE:
Eli Mai Huang: I Forgot My Grandparents’ Names
8:42 min. 2018
Sunil Gupta: Cock Crazy or scared stiff
5.27 min.1992/ 93
Marte Gunnufsen: Queen!
4:20 min. 2018
Qi Tan: Shadow Bugs
6:50 min. 2021
Inger Lise Hansen: Static
4:43 min. 1995
Ann-Elise Pettersen Hyndøy: Terra Pax (Drøm)
20:45 min. 1987
Fatou Åsbakk: Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung
2 min. 2023
Tittelen er hentet fra en bok av billedkunstner, moteskaper og fotograf Benjamin Alexander Huseby fra 2015. Boken beskrives som «en tilfeldig samling av noen vidunderlige, nyttige planter, vanligvis regnet som ugress.» Nyttevekstenes historie blir i boken satt i sammenheng med menneske og sivilisasjon, jordbruk og migrasjon. Ved å sammenstille ugress og menneskeheten beskriver Huseby en følelse av å være mellom steder og en tilstand mellom bevegelse og forlatthet.
Stillbilder fra Eli Mai Huang’s film: I Forgot My Grandparents’ Names
Paneldiskusjon: - Bend it, maybe
LØRDAG 14. OKTOBER KL: 12:00 - 13:00, GALLERI NORD-NORGE
En panelsamtale som dreier rundt tema for AMIFF 2023; BEND IT, MAYBE
GRATIS EVENT på GALLERI NORD-NORGE: Normanns gate 1, 9405 Harstad
Paneldeltakere: SASUSU RADIO (kunstnerkollektiv), Louisa Minkin (kunstner). og Davvet B. Solbakk (journalist og aktivist). Moderator: Hanne Hammer Stien (førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet)
Årets tema for AMIFF er utarbeidet av Kjetil Berge. Her er hans kuratortekst:
«Årets festivaltittel, BEND IT, MAYBE, er tenkt som ei åpen og løysningsorientert oppfordring til betraktningar rundt relasjonelle tema, med fokus på identitet og tilhørighet.
Desse temaene er stadig på dagsorden. I sosiale medier flyt meiningsstraumen på ei stor og vedvarande slagmark full av stridbare overskrifter med polariserande og forutsigbar tenkning. Troll og robotar kjempar for å publisere meningar med hatefulle overskrifter om folk dei ikkje trur høyrer til. Det er ei haldning meint til å ekskludere folk fra den offentlige debatten så vel som IRL.
BEND IT, MAYBE oppfordrar til ei omfavning, og beskriv begynnelsen på ein boge, noko som kan vidast ut og endre retning. Overskrifta er humoristisk og inviterer til refleksjon, om- og ettertanke og er eit alternativ til ein standard forsvars posisjon. Å sjå for seg fleksibilitet, fundering, inkludering, empati og vidsyn som effektive verktøy i relasjonelle maktforhold synest radikalt på dette punktet.
- Kjetil Berge
Kunstnersamtale: Verdens ende / SASUSU Radio
KUNSTNERSAMTALE LØRDAG 14. Oktober kl. 11:30 på Galleri Nord-Norge
(GRATIS)
Utstillingen varer frem til 22. Oktober.
Les mer om utstilingen og innholdet i arrangementene på utstillingen her.
ARRANGMENTSLISTE:
Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram
Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.
Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending
søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending
Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar. Lørdag 14. oktober kl 11:30 kan du høre kunstnerne i samtale med kurator Kjetil Berge.
Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.
Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:
SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.
Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (gratis inngang)
LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00
SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30
KUNSTERSAMTALE (gratis inngang)
SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.
Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)
In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.
Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.
*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”
STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023
>Would You Die For Me? Happiness Stained. All Over.
Installasjon photo at Atelier Nord during the screening of “Yes to Life”, 2013 by Louisa Minkin at the exchibition Bend It. Photo: Dok Istvan Virag
FRIDAY OCTOBER 13. 8:20 PM Harstad Cinema, SAL 2
>would you die for me?
Happiness stained.
All over
A 30 minute playlist of works made between 2008 and 2021.
List of videos
Michael Curran & Louisa Minkin:
The Sun and the Moon [excerpt]
60 min, 2008Louisa Minkin og Francis Summers (LMFS):
Would You Die For Me.
7:09 min, 2016LMFS:
How to Accommodate Grief in Your Life.
5:10 min, 2016:
Voice: Dead HorsleyLouisa Minkin:
Eat Work [excerpt]
00:15 sec, 2021Louisa Minkin:
I’m Wishing [excerpt]
00:30 sec, 2017
Voice: HausuLMFS:
Conflictual Circulation,
6:40 min, 2016-2021.
Voice: HausuLouisa Minkin:
Yes to Life
6:30 min, 2013Louisa Minkin
Tiger Lady animation [excerpt]
for Viralux, Gordon Dawson & Trish Lyons, 2019
The Sun and The Moon is a 60 minute performance to camera piece made by Michael Curran and Louisa Minkin in 2008. The Sun and the Moon keep time, moving back and forth like clockwork. The light changes and their gestures become charged.
Yes to Life was made over 2012 as the military entertainment complex flexed its wings. It’s a supercut glitch-remix of two video covers of Carly Rae Jepsen's 'Call Me Maybe' by the Miami Dolphins Cheerleaders and members of the US Marine Corps stationed in Khandahar, Afghanistan. Native to youtube it is a kind of fan-form of acting out, where gesture and gender are entangled.
Three of the videos in this screening [>would you die for me?, How to Accommodate Grief in Your Life and Conflictual Circulation] are part of the larger Dead End project co-created by LMFS [Louisa Minkin and Francis Summers] who have been ‘making banners sometimes’ since 2012. This work explores the subcultural phenomenon of griefing within online culture, posing modes of image-gathering that grief play has generated in the now ‘dead end’ world of Second Life, a Massively Multiplayer Online (MMO) environment. Using screen capture alongside photogrammetry we documented a world built and razed digitally by a now dormant group of anonymous gamers called the Yung Cum Bois (YCBs). They read poetry back to us, invoking networked pathologies, image dumps, blockaded communication networks. An imagist and splenetic journey through griefing as counter-protocol in our contemporary digital agora.
The short, animated videos [Eat Work, I’m Wishing and Tiger Lady] use motion capture to apply gesture to 3D characters. Gesture here is the kind of heraldic movement described by Brecht, where action becomes politics, an embodiment of social relationships.
PG 15
Louisa Minkin is an artist based in London, UK. She is a Reader in Visual Art Practices at Central Saint Martins. Her research comprises a number of strands developed within a process-driven methodology that is often collaborative and always transdisciplinary in approach. She is currently working on Prisoners of Love: affect, containment and alternative futures. This project aims to connect UK collection items with their trans-national homes and bring emerging artists from diasporic communities in the UK, curators and researchers into conversation. The idea is to work responsively with complex histories and material practices, opening out extrainstitutional art and archival practices in the form of artwork, story and theory.
Minkin can edit with jog shuttle and is fascinated by frame rates and time zones.
Ola- En helt vanlig uvanlig fyr
Copyright: Einar/Euforia
Fredag 13. oktober kl: 1830. Harstad Kino. Sal 2
Dokumentar. Aldersgrense: Tillatt for alle. Lengde: 72 min
Om filmen
Ola er 30 år og bor sammen med mange ulike mennesker i landsbyen Vidaråsen, som ligger mellom Tønsberg og Sandefjord. Her lever de tett på naturen, i roligere tempo og det lille samfunnet er tuftet på inkludering, forståelse og respekt.
Ola er en engasjert, morsom og ærlig fyr. Han har en lett utviklingshemming og snakker åpent og med undring om dette, men lurer på om folk først og fremst ser på ham som en person med en diagnose? Når Ola mister en viktig brikke i livet sitt, reflekterer han over tilværelsen og hva han kan gjøre for å bli mer selvstendig.
"Ola – en helt vanlig uvanlig fyr" er en hjertevarm film om likeverd, tilhørighet og betydningen av å føle seg trygg nok til å være den man er. Det er et nært og ærlig portrett, som bidrar til å bryte ned skillet mellom «oss» og «dem».
----------------------
Nordlys skriver: "Unik og brennaktuell" (6)
Under HUMAN-festivalen vant filmen 2. pris (hederlig omtale). Her er juryens begrunnelse:
"Filmen som får hederlig omtale, er en film vi håper skuer inn i framtiden mot en mer solidarisk sameksistens.
Det er et nært portrett av et menneske som oftest blir omtalt som "representant for en gruppe", og som blir snakket for av andre. Men, her møter vi et unikt og karaktersterkt individ, klar til å bruke sin egen stemme når sjansen byr seg.
Filmen tar konkret opp temaet ytringsfrihet, og er (...) en utvidelse av det demokratiske rommet i Norge. Like viktig er det at den portretterte gjennom sin tilstedeværelse i mellommenneskelige møter, minner oss om hvilken empati vi alle er utstyrt med, men ikke alltid bruker. Den påminnelsen kjennes akutt viktig i dag."
Premiere:13.10.2023
Originaltittel:Ola – En helt vanlig uvanlig fyr
Regi:Ragnhild Nøst Bergem
Språk:Norsk
Produksjonsår:2023
Medvirkende:Ola Henningsen
Sjanger:Dokumentar
Spilletid:1 t. 12 min.
Nasjonalitet:Norge
Produksjonsselskap: Einar Film Drama
Copyright: Einar/Euforia
Ustillingsåpning: Verdens ende av SASUSU Radio
UTSTILLINGSÅPNING FREDAG 13. Oktober kl. 17:00 på Galleri Nord-Norge
(GRATIS)
Utstillingen varer frem til 22. Oktober.
ARRANGMENTSLISTE:
Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram. Les mer her på nettsiden til SASUSU Radio.
Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.
Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending. Les mer om arrangementet her på nettsiden til SASUSU Radio.
søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending (mer informasjon kommer) Les mer om arrangementet her på nettsiden til SASUSU Radio.
Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar.
Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.
Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:
SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.
HÆRK presenterer: Stacey de Voe og videoartoteket
FREDAG 13. OKTOBER KL 15.00-16:15 SAL 2 - Harstad Kino
Kunstkollektivet HÆRK presenterer et visningsprogram, så vel som eksperimentet ‘Harstad videoartotek’ på Harstad folkebibliotek.
HÆRK har satt sammen et visningsprogram til AMIFF 2023. Dette programmet består av kortfilmer av Eli Mai Huang Nesse og Ben Balcom med Julie Niemi, så vel som en live-lesing av kunstner Stacey De Voe’s video-essay “overlocked”. Sistnevnte vil også være til stede for en samtale med HÆRK etter visningen.
Program:
Overlocked- Around in Three Threads, Stacey De Voe, 2023, ca. 30m
Berre en stein, Eli Mai Huang Nesse, 2023, 14m
Growing Up Absurd, Ben Balcom, 2023, 15m
Programlengde: 59 min. Aldersgrense: 15 år
Om filmene:
Overlocked - Around in Three Threads, Stacey De Voe, 2023
“overlocked-Around In Three Threads” is a live reading of an audiovisual essay. It departs from a larger ongoing research project - overlocked, which investigates nylon’s elastic imaginaries and how a seemingly innocent, yet marketed innovative thread can effectively tear through welfare politics, staging the false promise of a “one size” fits all future. Through intersections in architectures of consumer capitalism, department stores, and former sites of labor such as a former factory in Malmö, overlocked seeks to unpick the intricacies of nylon and its implications on notions of femininity, gendered labor and class politics.
Berre en stein, Eli Mai Huang Nesse, 2023
“Berre ein stein” er ei samling anekdoter frå plassar det førekjem steinsprang. Filmen tek føre seg korleis ein forheld seg til at alt plutseleg kan rase saman og korleis steinane får ny betydning etter at dei har falt ned.
Growing Up Absurd, Ben Balcom og Julie Niemi, 2023
Et provisorisk portrett av Tolstoy College, et anarkistisk utdanningssamfunn som opererte ved universitetet i Buffalo mellom 1969 og 1985.
‘Harstad videoartotek’ på Harstad folkebibliotek’.
Over en lengre periode har HÆRK tenkt, undersøkt og nå satt sammen et videoartotek som står klart på Harstad biblioteket under AMIFF. Videoartoteket er en liten tralle med en skjerm og to klappstoler, et sted man kan bla gjennom vidt forskjellige videoverk fra ulike kunstnere.
Artotekordingen i Norge var tidligere en pilotordning på 70-tallet der tanken var at man kunne gå på biblioteket, låne seg et kunstverk, henge det opp hjemme og returnere det etter noenuker. Harstad- biblioteket hadde et slikt artotek, en utvidet arena for billedkunst —en kunst på utlån. Video-artoteket viderefører noe av det gamle artotekets tankegang, samtidig som det krever en egen struktur. Det er et forsøk på å tilgjengeliggjøre videokunst, gjøre den —om ikke utlånbar —åpen for dem som befinner seg i bibliotekets bygning; et sted som kan utvides og tenkes om, men som likevel bevarer og holder igjen.
Harstad bibliotek - åpningstider under festivalen:
Torsdag 12. oktober 10:00 - 19:00
Fredag 13. oktober r: 10:00 - 16:00
Lørdag 14. oktober: 10:00 - 15:00
Søndag 15. oktober: Stengt
Tre kortfilmer med dans, musikk og lengsel
Stillbilde fra SKÁDJA, Short film, 16:35 min, 2022 av Eili Bråstad
Fredag 13. oktober kl 13:50 i sal 2, Harstad Kino
Tre filmar der musikk, dans og lyst er drivande krefter.
Filmane:
Love And Greed And Pain And Lust, Anette Gellein, 2023, Norway, 16mm colour with sound, 14 min. Polar Film Lab.
SKÁDJA, Eili Bråstad, 2022, Short film, 16:35 min.
Audiocopter and the Midnight Sun, Aaslaug Vaa, 2023, Norway, 13 min
OM FILMENE:
Love and Greed and Pain and Lust
Love and Greed and Pain and Lust er en kortfilm av Anette Gellein skutt på 16 mm fargefilm. Filmen utforsker dybden av kjærlighet, begjær og død på en sexy, mørk og mystisk måte.
Performers: Brynjar Åbel Bandlien, Stine Janvin, Helene Suyoto Wollan, Torunn Larsen, Tycho, Marie Midttun Skretting, Anette Gellein
Photography and music: Anette Gellein
Produced by Anette Gellein & Sarah Schipschack
Makeup: Marie Midttun Skretting
Costumes: Anette Gellein & Mia’s Kostymelager
Percussion & sound technician & production assistance: Jens Borge
Analog Film Mentor: Ruth Aitken
SKÁDJA
Skádja betyr ekko på samisk, og er en skeiv fortelling om et sterkt møte mellom to kvinner. Med referanser til hekser, og med dans, natur og mystikk kombinerer filmen fortid og nåtid i et fantastisk univers. Filmen, som er spilt inn i Nordreisa, har vunnet flere priser, er nominert til Iris Prize, og skal i høst også vises på ImagineNATIVE i Toronto.
Cast: Timimie Märak & Ane-Martha Tamnes Hansgård
Writer & director: Eili Bråstad
Producer: Helene Eggen / Mattima Films AS
DOP: Zoë Schmederer
Editor: Truls Krane Meby
Composer: Kristine Hansen
Audiocopter and the Midnight Sun
Magi oppstår når de svenske filmkomponistene Sebastian Rubinstein Öberg og Magnus Jarlbo sammen med den unge multikunstneren Emelie Markgren presenterer nye instrumentelle oppfinnelser i møte med nordnorsk natur. Til sammen har de to komponistene laget musikk til nærmere 100 filmer. Sebastian Rubinstein Öberg for regissører som Jan Troell. Magnus Jarlbo komponerte musikken til Berlinalevinneren «A Soap».
Composers and musicians:
Emelie Markgren
Sebastian Rubinstein Öberg
Magnus Jarlbo
Audiocopter construction:
Sebastian Rubinstein Öberg
Concept:
Emelie Markgren
Sebastian Rubinstein Öberg
Magnus Jarlbo
Tor Edvin Eliassen
Aaslaug Vaa
Cinematography
Tor Edvin Eliassen
Editor
Kristoffer Elfström
Director and producer:
Aaslaug Vaa
Music design:
Emelie Markgren
Sebastian Rubinstein Öberg
Sound and mix:
Manne Kjellander
Aldersgrense 15 år
Høstgule blader
Copyright: Arthaus
FREDAG 13. OKTOBER KL 13:30. HARSTAD KINO, SAL 1
FINSK FILM FRA 2023. Aldersgrense 15 år. Norske undertekster
1 TIME 21 MIN
Industriarbeideren Holappa treffer Ansa som nettopp har mistet jobben på supermarkedet. Søt musikk oppstår, men utfordringene står i kø for våre hverdagshelter.
Den finske veteranen og mesterregissøren Aki Kaurismäki er kjent for filmer som Mannen uten minne, Le Havre og Den andre siden av håpet. Her har igjen komponert en skillingsvise om ekte kjærlighet på Helsinkis skyggeside.
Regi:Aki Kaurismäki
«En romantisk komedie med enkle konflikter, underspilte figurer og store mengder tørrvittig humor på Sahara-ørken-nivå».
Birger Vestmo – NRK Filmpolitiet
Filmen mottok Juryprisen i Cannes.
Skru'n som Beckham
Produksjonsselskap/copyright :The Works
FREDAG 13. OKTOBER KL. 11:00 HARSTAD KINO SAL 1
Regi:Gurinder Chadha
Språk:Engelsk
Produksjonsår:2002
Sjanger:Drama / Komedie / Romantikk
Spilletid:1 t. 41 min.
OM FILMEN:
Foreldrene til 18 år gamle Jess er fortvilet. De vil at datteren skal være en tradisjonell, indisk jente, men hun er bare opptatt av fotball, og helten heter David Beckham. Nå kolliderer lidenskapen med familiekravene. Finalen i en viktig fotballturnering spilles når søsteren hennes gifter seg ...
Jess er andregenerasjons innvandrer i England, og vil mye heller kle seg i fotballdrakt enn sari. Moren og faren fortviler over datteren gutteaktige, vestlige interesser. De mener fotball hindrer Jess å finne en kjekk mann og bli flink på kjøkkenet.
Jess trosser foreldrene, og tilbringer fritiden i parken med løkkefotball. Der blir hun oppdaget av Jules, ei jevnaldrende jente som spiller på det lokale damelaget. Jess og Jules blir gode venner, og samspillet deres er et farlig angrepsvåpen. Jess har ennå ikke fortalt foreldrene at hun er blitt med på laget. Da de får greie på det, er fotballeventyret kanskje over.
Jess ryker også uklar med Jules fordi begge er svake for treneren. Enda verre blir det når søsteren til Jess skal gifte seg samme dag som det spilles finale i en viktig fotballturnering. Den kan avgjøre om Jules og Jess får oppleve proffspill i USA. Bryllupsdagen kommer, og avspark tas i finalen uten Jess på banen. Første omgang nærmer seg slutten. Så får Jess hjelp fra uventet hold
Skuespillere:Jonathan Rhys Meyers, Anupam Kher, Keira Knightley, Archie Panjabi, Shaznay Lewis, Ameet Chana, Poojah Shah, Shaheen Khan, Juliet Stevenson, Preeya Kalidas, Trey Farley, Saraj Chaudry, Imran Ali, Parminder Nagra, Frank Harper, Paven Virk
Morgenseminar med Nicolas Siepen
Fredag - Søndag 09:00 - 11:00 @Castello
Gratis event
På Castello Festivalsenter - Adresse: Rikard Kaarbøs gate 17, 9405 Harstad
Språk: Engelsk
Nicolas Siepen, en tysk kunstner, kunsthistoriker, filmskaper, forfatter og forlegger vil holde et tre-dagers seminar under AMIFF 2023. På seminaret vil du bli invitert til å aktivt engasjere deg i programmet innen ‘ bevegelige bilder', samt rundt festivalens tema, Bend it, Maybe .
Seminaret er for kunstnere, filmskapere, kuratorer, skribenter, forskere, studenter og andre som er engasjert med film og bevegelige bilder innenfor sin egen praksis, eller om du bare er interessert i bevegelige bilder, så er du hjertelig velkommen.
Seminaret er strukturert rundt tre økter, en hver dag gjennom festivalen, der gruppen blir invitert til å delta aktivt i diskusjoner om utvalgte verk som vises på festivalen og hvordan disse forholder seg til aktuelle diskusjoner i kunstverdenen og i henhold til bevegelige bilders praksis. Det forventes at deltakerne bidrar med å bestemme programmet gjennom en kombinasjon av åpen, kritisk respons og selvrefleksjon. Temaer som kuratoriske problemer, lokaler og festivalens struktur vil også kunne diskuteres, og det er mulig å reflektere over eventuelt eget arbeid i forhold til diskusjonen.
Hør her'a!
Copyright: Arthaus
FREDAG 13. OKTOBER KL 09:00. Harstad Kino. Sal 1
ALDERSGRENSE 9 ÅR.
86 MIN
NORSK SPRÅK
Endelig sommerferie! Det eneste tenåringen Mahmoud ønsker seg er en avslappende sommer uten mas. Men så kommer onkel Ji på besøk fra Pakistan. Og hvem tror du får ansvaret for å være hans Oslo-guide? Jo, Mahmoud selvfølgelig. Og ikke nok med det, lillebror Ali har en hemmelighet som snur hele tilværelsen på hodet. Sommerferieplanene går med andre ord ikke på skinner ...
Hør her’a! er en forfriskende, varm og rørende film som sender dine egne fordommer rett i fleisen på deg, og etterlater ingen uberørt.
Filmen er basert på Gulraiz Sharifs suksessroman og er regissør Kaveh Tehranis første spillefilm. Manuset er skrevet av Erlend Loe og Nora Landsrød.
Hør her’a! åpnet Haugesund filmfestival 2023 og vant en av festivalens hovedpriser, Gledessprederen.
COPYRIGHT: MOTLYS
PRESSEN OM FILMEN:
«Hør her’a! er for alle ... En fryd for norsk film» - 730.no
«Noe av det fineste jeg har sett på lenge... Et knyttneveslag av en familiefilm» - Mona B. Riise, Tara
«Frisk, morosamt og varmt frå Oslo øst» - Stavanger Aftenblad
«Hjartevarm» - Klassekampen
«Mohammed Ahmeds friske hovedrolle er et lekent blinkskudd... Liza Haider er et herlig sjarmtroll» - NRK
Åpningsfilmen: Den siste våren
TORSDAG 12. Oktober, Harstad Kino, sal 1, kl: 19:00.
Årets åpningsfilm er "Den siste Våren" (Norge, 2023) av Franciska Eliassen. Filmen er spillt inn i Lofoten, og har fått strålende kritikker.. I tillegg, hovedrollen spilt av Ruby Dagnall vant årets Amanda for beste kvinnelige hovedrolle og filmen vant også Amanda for beste musikk.
Regissør Franciska Eliassen deltar på nett på lerretet i samtale med Bård Borch Michalsen i salen før og etter film, og er tilgjengelig for spørsmål fra salen.
Tone Elvebakk åpner festivalen. Tone er museumskonsulent ved Várdobáiki samisk senter og duodjekonsulent ved Duodjeinstituhtta.
"Fremragende" - VG
"Dette er norsk filmhistorie" - Dagbladet
"Ekspressiv poesi" - NRK
"Imponerande debutregi" - Klassekampen
"Skandinavisk magisk realisme" - Aftenposten
Om filmen:
Verden er på vranga og jeg har vrengt meg ut.
Knallsterkt og kritikerrost oppvekstdrama lagt til en liten bygd i Nord-Norge hvor Eira lever i skyggen av sin brilliante og rebelske eldre søster Vera. Noe er i ferd med å skje med Vera. For å forstå hva, begynner Eira å lese dagboken hennes. Hun trer inn i Veras univers av intenst lys, glitter, mytologi og et håp om en vakrere verden. Men dagboken avslører også et mørke Eira ikke vet hvordan hun skal takle.
Den siste våren forener magisk realisme og oppvekstdrama for å skildre søsterskap, psykisk sykdom og hjelpeløsheten ved å se noen du elsker lide. Vi følger søstrene gjennom hverdagslige aktiviteter og små oppdagelser i løpet av en vår, mens veggene som skiller virkelighet og fantasi begynner å kollapse rundt dem. Dagboken avslører Veras indre liv som også åpner Eiras øyne for verden for øvrig, med fortidens heksejakt og den alarmerende tilstedeværelsen av klimakrisen, som representerer vår nåtid og fremtid. Hver scene som utspiller seg tydeliggjør Veras fortvilelse. Hva er fornuft i en sinnssyk verden?
Aldersgrense 12 år
Spilletid: 80 min.

