The Green Lie
Harstad Cinema / screen 2
THE GREEN LIE
by WERNER BOOTE
A | 97 min | Original version with subtitles
Environmentally friendly electric cars, sustainably produced food, fair production: Hooray!
The big companies would have us believe that we can save the world just by buying the right stuff. But this is a widespread and dangerous lie. In his latest documentary, Werner Boote (PLASTIC PLANET, EVERYTHING'S UNDER CONTROL) joins forces with Katharina Hartmann, an expert in greenwashing, to explore how we can fight back against this lie.
Cooporations and governments exploitation of indigenous peoples in both Brazil and Indonesia emerges in the film as a parallel to the destruction of nature in these countries, as a modern form of colonization. Here similarities can be drawn to Norwegian conditions, which is why we have chosen to show the powerful art film The Sami Have Rights by Elle Marja Eira and Mai-Lis Eira, as a pre-film for The Green Lie.
Director: Werner Boote WIth: Werner Boote, Kathrin Hartmann, Noam Chomsky Original title: Die grüne Lüge, Vienna / 2018/ 1 t. 33 min. Language: English/German. Subtitles: English
The Green Lie
The Green Lie
Søndag 20. oktober, kl 19:30, Harstad Kino, sal 2 (Aldersgrense 15 år)
Stor-bedriftenes grønne sminke
Klimakrisen og global oppvarming er et aktuelt tema nå mer enn aldri. De siste årene har store internasjonale bedrifter tilbudt produkter som er sertifisert som «grønne», som enkelte av oss nå og da legger ut noen ekstra kroner for, for å lette på samvittigheten og stagge følelsen av avmakt. Men hvor grønne er de grønne produktene egentlig? Og har det noe å si hva vi velger hvis vi uansett aldri slutter å forbruke?
Dette er noen av de kritiske spørsmålene som stilles i dokumentarfilmen THE GREEN LIE. Sjokolade og elbiler er blant produktene som legges under lupen når regissør Werner Boote og journalist Kathrin Hartmann reiser verden rundt for å studere fenomenet «grønnvasking» og hva det gjør med både samfunnet og planeten vår som sådan. Dette er en film som hjelper oss med å se forbi de kommersielle aktørenes propaganda og konfrontere konsekvensene av våre handlinger – samtidig som den viser at det ennå ikke er for sent å foreta kloke, konstruktive valg som legger grunnlaget for en mer bærekraftig fremtid.
Bedrifters og regjeringers utnytting av urbefolkning både i Brazil og Indonesia kommer sterkt fram som en parallell til ødelegging av naturen i disse landene, som en moderne kolonisering. Her kan paralleller trekkes til norske forhold, og derfor har vi valgt å vise den sterke kunstfilmen Samene har rett av Elle Marja Eira, som forfilm til The Green Lie.
REGI OG MANUS: Werner Boote MEDVIRKENDE:Werner Boote, Kathrin Hartmann, Noam Chomsky ORIGINALTITTEL: Die grüne Lüge, Østerrike / 2018/ 1 t. 33 min. SPRÅK: engelsk/tysk UNDERTEKSTER: engelsk
The Sami Have Rights
Harstad Cinema / screen 2
Pre-film to The Green Lie
Directors: Elle Márjá Eira og Mai-Lis Eira
A trilogy about Norway's shame.
FEBRUARY 6TH 1981/THE SÁMI HAVE RIGHTS/ DON`T FUCK WITH ME
Short film and art project. This project is growing and evolving over time. It started in 2018 with an art exhibition "Let the river flow" by Office for Contemporary Art Norway. The premiere of the film “The Sámi have rights” was at Tromsø International Film Festival 2019. Opening of the art exhibition "The Sámi have rights" takes place in spring 2019.
The filmmakers behind this project are reindeer owners and they tell about the situation that the Sámi reindeer herders are in today. “It`s about our rights and survival of reindeer husbandry. Many reindeer herders have to go to court to defend their reindeer herding pastures and land. In order for us to discuss this, we must also look back at the Sámi history”.
Orginal title: SÁMIIN LEAT RIEVTTIT, Producers: Ken Are Bongo og Elle Márjá Eira, Sapmi 2019. Length: 11 min. Language: Norwegian / Sami. Subtitles: English
About the directors:
Eira sisters. Photo: Marie Louise Somby
Elle Márjá Eira (b. 1983) is artist, director, musician and producer from Kautokeino. Mai-Lis Eira (b. 1991) is director and artist from Kautokeino. Elle Márjá and Mai-Lis are sisters and belong to the reindeer herding district 26 Lákkonjárga in Northern Norway.
Samene har rett
Rudy og Lynmonsteret (2019)
SAMENE HAR RETT
Forfilm til The Green Lie
Søndag 20. Oktober kl 19:00 (Aldersgrense 15 år)
Regissører: Elle Márjá Eira og Mai-Lis Eira
En trilogi om Norges skam: FEBRUARY 6TH 1981/THE SÁMI HAVE RIGHTS/ DON`T FUCK WITH ME
En kortfilm og et kunstprosjekt, som vokser og utvikler seg over tid. Prosjektet startet i 2018 med en kunstutstilling "Let the river flow" av Office for Contemporary Art Norway. Premieren på filmen “Samene har rett” var på Tromsø internasjonale filmfestival 2019.
Filmskaperne bak dette prosjektet er reineiere, og de forteller om situasjonen som de samiske reindriftsmennene er i nå. «Det handler om våre rettigheter og overlevelse av reindrift. Mange reindriftsmenn må gå til retten for å forsvare sine reindriftsbeitemarker og land. For at vi skal diskutere dette, må vi også se tilbake på den samiske historien.»
Orginal tittel: SÁMIIN LEAT RIEVTTIT, Produsenter: Ken Are Bongo og Elle Márjá Eira, Sapmi 2019. Lengde: 11 min Språk: Norsk / Samisk Undertekst: Engelsk
Om regissørene:
Eira søstrene. Foto Marie Louise Somby
Regissørerne er Elle Márjá Eira (f. 1983), kunstner, regissør, musiker og produsent og Mai-Lis Eira (f. 1991) regissør og kunstner, begge fra Kautokeino. Elle Márjá og Mai-Lis er søstre og tilhører reindriftsdistriktet 26 Lákkonjárga i Nord-Norge. Elle Márjá Eira har opptrådd internasjonalt, og har blant annet ofte opptrådd på Festspillene i Nord-Norge, der hun kombinerer film og live-opptreden som musiker.
Rudy og Lynmonsteret
Rudy og Lynmonsteret (2019)
RUDY OG LYNMONSTERET
Søndag 20. oktober, kl 17:00, Harstad Kino, sal 2. Aldersgrense 6 år.
Velkommen på filmvisning der regissøren er fra Harstad; Endre Skandfer! Endre kommer og presenterer filmen, og gir et lite animasjonskurs for barn etter visningen.
Denne filmen er basert på boka "Rudy og Lynmonsteret", skrevet av Endre Lund Eriksen og tegnet av Endre Skandfer.
Om filmen:
Rudy finner alltid på ville, herlige leker med bestevenninna si, Theodora. Men en dag blir han angrepet av et lynmonster - Eppy Lepsi. Og plutselig er Rudy redd for alt. Men Theodora har en idé: De kan kjempe tilbake...
Regi: Endre Skandfer, Manus: Endre Lund Eriksen, 2019, Norge. Norske stemmer: Nilas Sørum og Emthe Skandfer Solskinnsbakk, Produksjonsår: Spilletid: 8m, Språk: Norsk tale. Produksjon: Merete Korsberg i Fabelfjord AS
Om regissøren:
Endre Skandfer
Endre Skandfer (f. 1976 i Harstad) er en illustratør, art director, animatør og filmregissør. Endre har studert animasjon og film ved Høgskolen i Lillehammer og Høgskulen i Volda. Han har arbeidet med animasjonsfilmer og visuelle effekter til flere filmer og TV-serier som medarbeider hos blant andre Qvisten Animation 2000-2007 og Storm Studio 2007-2011, for eksempel med scenografi og figurdesign til barne-tv-serien Den lille redningsskøyta Elias, NRKs Fantorangen, Iram Haqs kortfilm Skylappjenta som også kom som bildebok i 2009 illustrert av Skandfer, og Kaptein Sabeltann. Han har også utarbeidet monsterfigurene og de visuelle miljøene i Dunderly-universet av barnebokforfatteren Endre Lund Eriksen. I tillegg har Endre Skandfer samarbeidet med Ronald Kabíček og Bjarte Agdestein om albumtegneserien Krüger & Krogh, som ble utgitt i august 2014.
The Emigrants
Utvandrerne (1971)
Harstad Cinema / screen 1
In the middle of the 19th century, Kristina and Karl-Oskar live in a small rural village in Smaaland (southern Sweden). They get married and try to make a living on a small spot of land. However, the small size of their land, the infertile soil, and some bad harvests make it tough. One of their children even starves to death. Thus, they decide to emigrate to the U.S. They meet a group of farmers with their families planning the emigration under the leadership of a banned priest. They sell everything and embark for the U.S. The journey on the sailing ship is long and tedious. Some of the emigrants will never reach the New World.
Dir: Jan Troell. Actors: Max von Sydow, Liv Ullmann og Eddie Axberg. Sweden, 1971. 3 hours, 11 min. English subtitles.
Utvandrerne
Utvandrerne (1971)
Utvandrerne
Søndag 20. oktober, kl 13:30, sal 1 (Aldersgrense 15 år)
En bauta i den fellesnordiske historiefortelling.
Handlingen er lagt til et svensk bygdesamfunn i Småland på midten av 1800-tallet. De fleste innbyggerne lever et miserabelt liv preget av armod, tungt arbeide og underkastelse. Klassesamfunnet står sterkt og de fleste i det vesle samfunnet er underkastet presten, lensmannen og storbøndene.
Her lever Karl Oskar og Kristina, et ungt nygift par som sliter på småbruket sitt. Etter flere uår og andre ulykker begynner Karl Oskar å drømme seg vekk fra Sverige. Tanken om å emigrere til Amerika fremstår som et stadig mer forlokkende alternativ.
Filmen vant Golden Globe for beste fremmedspråklige film, og Liv Ullmann mottok Golden Globe for hennes rolleprestasjon. Filmen ble nominert til 5 Oscars-priser. Den ble meget godt mottatt av kritikerne, noe som gjenspeiles i at den har fått 86 % på Rotten Tomatoes. Den amerikanske filmanmelderen Roger Ebert gav den 4 av 4 stjerner.
Både anmelderne i VG, Dagbladet og Dagsavisen gav den terningkast seks. Aftenpostens anmelder gav også mye ros og mente blant annet at regissøren hadde skapt et imponerende detaljert tidsbilde. Den har videre blitt omtalt som en bauta i den fellesnordiske historiefortelling.
Regi: Jan Troell. Skuespillere: Max von Sydow, Liv Ullmann og Eddie Axberg. Sverige, 1971. Lengde: 3 timer, 11 min. Svensk tale, engelsk tekst.
Kunstverksted for barn - Doras Kunstkoffert
Doras KunstKoffert på AMIFF!
Søndag 20. oktober, Kl. 11.00 - 12.00 Sted: Ungdommens Hus, etasje 2, (døren til høyre for Harstad Kino)
Kunstverksted for barn i alder 3 - 6 år. Den erfarne verkstedlederen for barn, kunstneren Dora Galveia, vil ta med barna og foreldrene deres på en spennende reise i kunstneriske uttrykk relatert til film.
Max 12 barn. Foresatte må være med barna. Gratis, men påmelding nødvendig til dora.galveia@gmail.com
Velkommen!
Persona
Persona (1966)
Harstad Cinema / screen 1
Introcution by Jan Holmberg, phd in cinema science and director of The Ingmar Bergman Foundation, Stockholm.
Persona is a 1966 Swedish psychological drama film, written and directed by Ingmar Bergman and starring Bibi Andersson and Liv Ullmann. The story revolves around a young nurse named Alma (Andersson) and her patient, well-known stage actress Elisabet Vogler (Ullmann), who has suddenly stopped speaking.
Director: Ingmar Bergman. Sweden, 1966. Length: 80 min. English subtitles.
About the introducer:
Jan Holmberg
Jan Holmberg, PhD in film science and director of The Ingmar Bergman Foundation, Stockholm.
Persona
Persona (1966)
Persona
Lørdag 19. oktober, kl 20:30, Harstad Kino, Sal 1 (Aldersgrense 15 år)
Innledning ved Jan Holmberg, fil dr i filmvitenskap og direktør ved Stiftelsen Ingmar Bergman, Stockholm.
Persona er en inspirasjonskilde for europeisk kunstfilm og populærfilm.
Om handlingen :
På overflaten ser Elisabeth Vogler ut til å ha alt man kan ønske seg – hun er en suksessrik skuespiller, er lykkelig gift og mor til en gutt. Men etter en “Elektra”-forestilling slutter hun plutselig å snakke. Forøvrig fullstendig frisk har hun valgt stillheten og svarer ikke på tiltale eller spørsmål. Stillheten har blitt en maske. Sammen med en pleierske, søster Alma, søker hun isolasjon i en hytte på en øy. Forskjellige situasjoner fører etter hvert de to kvinnene nær hverandre, og de utvikler et fortrolig
forhold seg imellom. Så fortrolig at deres identiteter begynner å gli mot og i hverandre.
Regi og manus: Ingmar Bergman. Skuespillere: Liv Ullmann, Bibi Anderson. Land: Sverige. År: 1966. Lengde: 1 time 20 min. Språk: Svensk. Teksting: Engelsk.
Om innlederen:
Jan Holmberg
Jan Holmberg, fil dr i filmvitenskap og direktør ved Stiftelsen Ingmar Bergman, Stockholm.
Jon Eirik Kopperud film programme
Valuta (2019)
Harstad Cinema / screen 2
Røveren (The Robber), 2016, format: 35mm to HD video, 23 min
Politiarbeid, (Police work) 2019, format: 16mm to HD video, 27 min
Valuta (Currency), 2019, format: 35mm og 4k video to DCP, 35 min
Kopperud works with filmatic staging that in various ways creates and breaks connections between body and language and between sound and images. He has produced a new cinematic art project, Valuta (Currency), in Harstad and Oslo for AMIFF 2019.
Premiere at the opening Thursday 17 Oct, 19:00 hrs, Harstad Cineam, screen 1.
About Valuta (Currency):
The film Valuta takes place in a parking garage and a hotel room. Three unidentified bodies are brought forward, while they bring forward excerpts from the book Dialogues on Metaphysics and Religion from 1688 by the French philosopher Nicolas Malebranche.
The film was shot in Oslo and Harstad during the summer and fall of 2019. It is being presented for the first time under AMIFF.
About the artist:
Jon Eirik Kopperud. Foto Kristian Skylstad
on Eirik Kopperud (born 1981, Kongsberg, Norway) lives and work in Oslo, and has his education from Statens Kunstakademi. He has prevously exhibited in institutions and galleries which incluedes amongst other Henie Onstad Kunstnersenter, Høvikodden (2019): Plum Trim, Nesodden (2019); Gustav Vigeland Museum, Oslo (2017); Come Over Chez Malik's, Hamburg (2016); Oslo Kunstforening (2014), Noplace, Oslo (2013); Malmö Kunsthall (2013); The Armory Show, New York (2013) and Galleri Christian Torp, Oslo (2012).
Jon Eirik Kopperud filmprogram
Valuta (2019)
Jon Eirik Kopperud filmprogram
Filmprogram og kunstnersamtale: lørdag 19. oktober, kl 17:15, Harstad Kino, sal 2 (Aldersgrense 15 år):
Røveren, 2016, format: 35mm overført til HD video, varighet: 23 min
Politiarbeid, 2019, format: 16mm overført til HD video, varighet: 27 min
Valuta, 2019, format: 35mm og 4k video overført til DCP, varighet 35 min
Kopperud jobber med filmatiske iscenesettelser som på ulike måter skaper og bryter forbindelser mellom kropp og språk og mellom lyd og bilder. Han har produsert et nytt filmatisk kunstprosjekt, Valuta, i Harstad og Oslo for AMIFF 2019.
Premiere på åpningsarrangementet torsdag 17. oktober, kl 19:00, Harstad Kino, sal 1.
Om kunstneren:
Jon Eirik Kopperud. Foto Kristian Skylstad
Jon Eirik Kopperud (født 1981, Kongsberg) bor og arbeider i Oslo, og har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi. Han har tidligere stilt ut ved institusjoner og gallerier som blant annet inkluderer Henie Onstad Kunstnersenter, Høvikodden (2019): Plum Trim, Nesodden (2019); Gustav Vigeland Museum, Oslo (2017); Come Over Chez Malik's, Hamburg (2016); Oslo Kunstforening (2014), Noplace, Oslo (2013); Malmö Kunsthall (2013); The Armory Show, New York (2013) og Galleri Christian Torp,Oslo (2012).
Yafei Qi film programme
Life tells lies (2017)
Harstad Cinema / screen 2
Artist in conversation with curator Kristian Skylstad after the screening programme.
Wearing the Fog
2-channel with sound
Duration: 13 mins 38 seconds,
2016 April,China
Brief synopsis:
‘Wearing the Fog’ is a double-screen video with a non-linear narrative structure. It circles around the cold of the industrial world and the indifference of a family. The video consists of multiple narratives that are told in a non-linear fashion.
It’s tragic that a lot of children are stuck in the deep influence from theirs parents and there is no place to hide. In the small Chinese town, the confrontations between two generations and rebellions of adolescences always happen under a very peaceful surface, though severe enough to separate a family. The way that the director approached it was to put two cameras in her home, through the re-enactment and record of contradictions within the family, to explore the impact of High-speed Urbanisation development on individuals. The director mix the feeling towards this severe reality and the understanding towards family life to show the gap between two generations, the estrangement between the father and the mother and the clash between individual and social development, all of which is enhanced and manifested through the use of double-screen.
Life tells lies
Duration: 11 mins
2017 July, China
Brief synopsis:
Performance & video, featuring an interaction between the artist and her mother over the course of several hours.
The work focuses on the social status of women and the wave of feminism surfacing in contemporary China in recent years. It discusses the conflict between traditional ideas of femininity and woman-hood, carried on from generation to generation in China, and contemporary feminism amongst young women.
The 2nd half of the dream
Duration: 4 mins 24 seconds
2019 June, Germany
Brief synopsis:
Sartre said: "Existentialism is a kind of humanitarianism." This kind of humanitarian thought has affected the development of contemporary art and the mainstream thought of adapting to the times. Nowadays, we are living in the social Internet era with multicultural life, the Internet has replaced people's thinking, social rules have replaced people's choices. It is more important than ever to think about who we are and how we are doing. For immigrants, these issues are even more complicated.
About the artist:
Photo: Kritian Skylstad
Born 1987 in China, lives and works in Berlin.
She is a filmmaker and video-artist. Yafei’s work examines the clashes between cultural norms & traditional values and the mindset of a globalising Chinese society.
After Yafei received her BA in Film- and Video-Art at the China Academy of Fine Arts in 2011, she graduated with a MFA from Bergen Academy of Art and Design (KHIB) in 2016.
Her 2016 piece ‘Wearing the Fog’ has been selected by various international films festivals and won —amongst other awards— “Best Experimental Film” at “The Broadway Film Festival” in Brooklyn, NY. In 2017, Honourable Mentioned at the FIRST International Film Festival in 2016. her performances “Life Tells Lies" and “I wonder why”, as well as the resulting video-works, received international acclaim. Since then, Yafei has had museum exhibitions in Bergen, Shenzhen and Beijing.
Yafei Qi filmprogram
Life tells lies (2017)
Yafei Qi filmprogram
Lørdag 19. oktober, kl 16:00, Harstad Kino, sal 2 (Aldersgrense 15 år)
Kunstner i samtale med kurator i forbindelse med filmprogrammet.
Wearing the Fog (Iført tåken)
2-kanals video med lyd
Varighet: 13min 38 sekunder,
2016, Kina
Kort synopsis:
‘Wearing the Fog’ er en dobbelskjermvideo med en ikke-lineær fortellende struktur. Den sirkler rundt kulden i den industrielle verdenen og likegyldigheten i en familie. Videoen består av flere fortellinger som blir fortalt på en ikke-lineær måte.
Det er tragisk at mange barn sitter fast i den sterke innflytelsen fra foreldrene, og at det ikke er noe sted å gjemme seg for dem. I den lille kinesiske byen skjer alltid konfrontasjonene mellom to generasjoner og opprør av ungdom under en veldig fredelig overflate, selv om de er alvorlige nok til å skille en familie. Måten regissøren tilnærmet seg tematikken, var å plassere to kameraer i hjemmet sitt, gjennom gjeninnføring og registrering av motsetninger i familien, for å utforske virkningen av den høyhastige urbaniseringsutviklingen på enkeltpersoner. Regissøren blander følelsene sine overfor denne alvorlige virkeligheten og forståelsen for familielivet for å vise gapet mellom to generasjoner, fremmedgjøring mellom far og mor og sammenstøtet mellom individuell og sosial utvikling, som allt forsterkes og manifesteres gjennom bruken av dobbelskjerm.
Life tells lies (Livet forteller løgner)
Varighet: 11 minutter
2017 juli, Kina
Kort synopsis:
Performance og video, med et samspill mellom artisten og moren i løpet av flere timer.
Arbeidet fokuserer på kvinnens sosiale status og bølgen av feminisme som har dukket opp i det moderne Kina de siste årene. Den diskuterer konflikten mellom tradisjonelle ideer om femininitet og kvinnelighet, videreført fra generasjon til generasjon i Kina, og samtidens feminisme blant unge kvinner.
The 2nd half of the dream (Den andre halvdelen av drømmen)
Varighet: 4 minutter og 24 sekunder
2019 juni, Tyskland
Kort synopsis:
Sartre sa: "Eksistensialisme er en slags humanitarisme." Denne typen humanitære tanker har påvirket utviklingen av samtidskunst og den allmenne tanken om å tilpasse seg tidene. I dag lever vi i den sosiale media’s tidsalder med et flerkulturelt liv, der internett har erstattet folks tenkning og sosiale regler har erstattet folks valg. Det er viktigere enn noen gang å tenke på hvem vi er og hvordan vi gjør det. For innvandrere er disse problemene enda mer kompliserte.
Om kunstneren:
Født 1987 i Kina, bor og jobber i Berlin.
Yafei Qi er filmskaper og videokunstner. Yafeis verker undersøker sammenstøtene mellom kulturelle normer og tradisjonelle verdier og tankegangen i et globaliserende kinesisk samfunn.
Etter at Yafei tok sin BA i film- og videokunst ved China Academy of Fine Arts i 2011, utdannet hun seg til MFA ved Bergen Academy of Art and Design (KHIB) i 2016.
Hennes verk ‘Wearing the Fog’ fra 2016 var valgt ut av forskjellige internasjonale filmfestivaler og har vunnet — blant andre priser — “Beste eksperimentelle film” på “The Broadway Film Festival” i Brooklyn, NY. I 2017 Honourable Mentioned på FIRST International Film Festival. I 2016 fikk hennes performancer “Life Tells Lies” og “I wonder Why”, samt de resulterende videoverkene, internasjonal anerkjennelse. Siden den gang har Yafei hatt museumsutstillinger i Bergen, Shenzhen og Beijing.
Johanna Billing film programme
Harstad Cinema / screen 2
Film programme presented by curator Kristian Skylstad.
In Purple, (2019), 12,00 min
Pulheim Jam Session, (2015), 22,40 min
I’m Gonna Live Anyhow Until I Die, (2012), 22 min
I’m Lost Without Your Rhythm (2009), 13,29 min
Magic & Loss, (2005), 16.52 min
Johanna Billing (b. 1971 in Jönköping, Sweden) has worked with film og video since 1999. She involves groups of people in production of her cinematic works partly based on workshops, improvisations and script. The films address and explore relationships between the private and the publid. At AMIFF 2019 a retrospective of her filmatic and videographic prodoctions will be presented.
Johanna Billing (Jönköping, Sweden, 1973; lives and works in Stockholm) has been making video works since 1999 that weave together music, movement and rhythm. Merging the production modes of collective live events and workshops with a cinematic language, Billing in part directs the participants and in part activates a series of improvisations around the notion of performance and the possibility it holds to explore issues of the public and the private as well as the individual in the society as a whole. Billing often addresses political climates and cultural specificities, but more importantly she transforms, through a documentary method, her filmmaking in a fictive space to examine actual and contrived events and how that filmed compression illuminates their overlap. Billing’s films often involve music, which in her hands becomes a tool for communication, memory and reconstruction.
Recent major solo exhibitions include Keeping Time, Villa Croce, Genova, 2016, I’m Gonna Live Anyhow until I Die, the MAC, Belfast (2012); I’m Lost without Your Rhythm, Modern Art Oxford, Moving In, Five Films, Grazer Kunstverein, Graz, (2010); Tiny Movements, ACCA, Melbourne, I’m Lost without Your Rhythm, Camden Art Centre (2009); Taking Turns, Kemper Museum, Kansas City; This Is How We Walk on the Moon, Malmö Konsthall, Malmö (2008); Forever Changes, Museum für Gegenwartskunst, Basel, Keep on Doing, DCA, Dundee (2007) and Magical World, PS. 1, New York (2006). She has participated in survey shows such as Momentum 10, Moss, 2019, 4th Auckland Triennial, Last Ride in a Hot Balloon, Auckland (2010); Documenta 12, Kassel (2007); Belief, Singapore Biennale (2006); 9th Istanbul Biennial; 1st Moscow Biennale (2005); 50th Venice Biennale (2003). From 1998 until 2010 Johanna also ran the Make it Happen record label, publishing music and arranging live performances.
Johanna Billing filmprogram
Johanna Billing filmprogram
Lørdag 19. oktober, kl 14:00, sal 2, Harstad Kino (Aldersgrense 15 år)
Filmprogram presentert av kurator Kristian Skylstad.
In Purple, 2019, 12,00 min
Pulheim Jam Session, (2015), 22,40 min
I’m Gonna Live Anyhow Until I Die, 2012, 22 min
I’m Lost Without Your Rhythm (2009), 13,29 min
Magic & Loss, (2005), 16.52 min
Johanna Billing (f. 1971 i Jönköping) har jobbet med film og videokunst siden 1999. Hun involverer grupper av mennesker i produksjonen av sine cinematiske arbeider delvis basert på workshops, improvisasjon og manus. Filmene adresserer og utforsker forhold mellom det private og offentlige. Det presenteres et retrospektivt tverrsnitt av hennes filmatiske og videografiske produksjoner under AMIFF 2019.
Billing har utstillt internasjonalt gjennom hele sin karriere, og nylige store separatutstillinger inkluderer Keeping Time, Villa Croce, Genova, 2016, I’m Gonna Live Anyhow until I Die, MAC, Belfast (2012); I’m Lost without Your Rhythm, Modern Art Oxford, Moving In, Five Films, Grazer Kunstverein, Graz, (2010). Hun har deltatt i survey utstillinger som Momentum 10, Moss, 2019, 4th Auckland Triennial, Last Ride in a Hot Balloon, Auckland (2010); Documenta 12, Kassel (2007); Belief, Singapore Biennale (2006); 9. Istanbul-biennal; 1. Moskva Biennale (2005); 50th Venice Biennale (2003).
Panel discussion AMIFF 2019
From the panel discusiion at AMIFF 2018. From the left: Mike Sperlinger, Sabrina van der Ley, Ingeborg Lindahl, Vanina Saracino, Daniela Arriado, Helga Marie Nordby
Panel discussion about the disintigration of truth and myth in film and artist moving image.
Saturday 19 October , 11:30 am, at Castello (between Harstad Kino and the town square). Free entry.
AMIFF invites to a panel discussion about the disintigration of truth and myth in video and film, moderated by Kristian Skylstad. Panel members: Nicolas Norton (art historian and writer), Yafei Qi (artist) and Kristian Skylstad (artist and curator).
Paneldiskusjon om oppløsningen av sannhet og myter i film og bevegelige bilder
Fra paneldiskusjonen på AMIFF 2018. Fra venstre Mike Sperlinger, Sabrina van der Ley, Ingeborg LIndahl, Vanina Saracino, Daniela Arriado, Helga Marie Nordby
Paneldiskusjon om oppløsningen av sannhet og myter i film og bevegelige bilder
Lørdag 19. oktober, kl 11:30, på Castello-bygget (mellom Harstad Kino og torget). Gratis inngang.
AMIFF inviterer til paneldiskusjon om oppløsningen av sannhet og myter i video og film, utarbeidet og ledet av Kristian Skylstad. Deltakere: Nicolas Norton (kunsthistoriker og skribent), Yafei Qi (kunstner) og Kristian Skylstad (kunstner og kurator).
Kuratortekst AMIFF 2019 - Kristian Skylstad:
“Video og film er de to mediene som i dag opplever den mest agressive oppløsning av skillet mellom sannhet og myter. Troverdighet er dokumentaren sin base, reisverket den står på, for dermed å opplyse uten manipulasjon. Ideelt sett. Filmens appell er fundamentert i dens evne til å forføre sitt publikum inn i en assemblage av teater, musikk, lydbilde og narrativ, inn i en ideelt sett komplett parallell virkelighet. Her blir mediet et forvrengt speilbilde av det reelle, åpent for tolkninger og personlig koloritt, for å stimulere fantasien til å forestille seg en annen verden, samtidig som man forstår mer av tilværelsen. Michael Haneke inverterte for en stund siden Jean-Luc Godard sitt sitat: «Fotografi er sannhet. Filmen er sannhet 24 bilder i sekundet» til; «En spillefilm er 24 løgner i sekundet.» Denne hyperbolen basert på en selvfølgelighet, vrengt og filleristet, beskriver filmens tilstand i god tid før holdningen endte opp med å prege hele vår virkelighetsoppfatning. Han påstår i likhet med Godard at filmer som fungerer som underholdning gir enkle svar, men til syvende og sist fungerer kynisk, da denne typen film nekter seerne å tenke. Lager man et åpent filmatisk verk vil en kinosal med noen hundre mennesker skape flere hundre forskjellige filmer, via sin persepsjon, basert på den enkeltes tolkningevne og ønske. Det er i dette landskapet den kunstneriske filmen opererer. Her finner man nøkkelen til en film som behandler myter og sannhet som et instrument til å oppfordre betrakteren til å se dypere inn i premisset for sitt samfunn og grunnlaget for sin virkelighetsoppfatning.“ - Kristian Skylstad
False Belief
Harstad Cinema / screen 2
Festival director Helene Hokland in conversation with director Lene Berg and main character Delano Greenidge after the screening.
About the film:
A Norwegian artist reconstructs her kafkaesque journey through the US justice system, as her partner is arrested, convicted, and imprisoned without cause in New York.
False Belief is the autobiographical story of a couple caught up in a battle that is wiping out the seminal African-American cultural legacy in Harlem. In 2008 Norwegian artist Lene Berg moved to Harlem with her partner, a black man, a publisher who will be referred to as D. After giving the police a statement about being harassed by a neighbor, D was arrested. But what exactly is he being accused of? This led to a series of catastrophic events where D’s implicit trust in the U.S. justice system put everything he cherished at risk. Why doesn’t he play by the rules? Is he ignorant of the fact that black men are systematically transported to prison everyday in the United States? Is D a local hero or a fool? Why did he believe that his experience would have been any different? False Belief tries to untangle the circumstances around this criminal case through D’s candid storytelling accompanied by Berg’s own narration, driven by still and moving images, court documents, and collages. By analyzing what at first seems to be a minor case, False Belief uncovers the larger picture of a society that employs incarceration as a political and economic weapon.
- a different kind of true-crime from an increasingly gentrified Harlem.
Pelle Bamle, Morgenbladet
- False Belief is a playful, inquiring and very unsettling Norwegian documentary.
Ellen Lande, Ny Tid
- False Belief is a tough, complex but relevant and important film.
Rundfunk Berlin-Brandenburg—RBB|24
- One watches in disbelief as an innocent man is criminally convicted and loses his right to vote as aggressive gentrification is combined with a racist judicial system and traditional patterns of perception in Harlem.
Till Kadritzke, DER SPIEGEL
FALSE BELIEF
103 minutes, English dialogue
Premiered at the Berlinale 2019
Nominated for a Teddy Award and the Amnesty Award
Produced by FABB001 AS
About the artist:
Lene Berg. Photo Martin Rustad Johansen
Lene Berg (*1965) was born in Oslo and studied film at the Dramatiska Institutet (University College of Film, Radio, Television, and Theater), in Stockholm. In 1997 she directed the feature film En Kvinnas Huvud (A Woman’s Head) and has since produced mixed-media artworks and installations for galleries, museums, and public spaces as well as a number of short films. Most recently Berg directed the award-winning Kopfkino (2012) and GOMP: Tales of Surveillance in Norway 1948−1989 (2014), two featurelength films that reflect her passionate engagement with societal outsiders who challenge the mores of political and social institutions
False Belief
Harstad Cinema / screen 2
(Aldersgrense 15 år)
Festivalsjef Helene Hokland i samtale med regissør Lene Berg og hovedpersonen i filmen Delano Greenidge.
En kafkaesk reise gjennom det amerikanske rettssystemet
I FALSE BELIEF rekonstruerer den norske kunstneren og filmskaperen Lene Berg sin kafkaeske reise gjennom det amerikanske rettssystemet etter at hennes kjæreste ble arrestert, stilt for retten og fengslet uten grunn. I 2008 flyttet Berg inn hos sin afroamerikanske partner – i filmen kun omtalt som D – i Harlem. Etter å ha avgitt forklaring til politiet om at han er blitt trakassert av en nabo, blir D selv arrestert. Men for hva?
Dette blir starten på en farlig og forvirrende prosess der Ds tro på rettssystemet gjør ham til et gissel i hendene på institusjonene han trodde skulle forsvare ham. Via Ds åpenhjertige fortelling, Bergs egne observasjoner, samt rettsdokumenter og privat bildedokumentasjon blir filmen et forsøk på å skape mening i hendelsesforløpet rundt straffesaken. FALSE BELIEF skildrer det amerikanske rettssystemet utenfra, men det er også en film om større temaer som rasisme, maktmisbruk og en økonomisk og kulturell gentrifisering som setter lover og regler ut av spill.
Filmen hadde premiere på Berlinalen 2019. Nominert til både Amnestys filmpris og Teddy-prisen.
- en alternativ virkelighetskrim fra et stadig mer gentrifisert Harlem.
Pelle Bamle, Morgenbladet
- Sanserik formidling i Lene Bergs lekne, undrende og urovekkende False Belief.
Ellen Lande, Ny Tid
Regi: Lene Berg, 2019. Lengde: 1 time 43 min. Engelsk tale, norsk tekst.
Om kunstneren:
Lene Berg. Foto Martin Rustad Johansen
Lene Berg (f. 1965, Oslo) er en norsk billedkunstner som hovedsakelig arbeider med film, fotografi, installasjon og tekst. Hun arbeider ofte innenfor en dokumentarisk og undersøkende tilnærming. Berg har sin utdanning fra Dramatiska Institutet, Stockholm. Hun har produsert en rekke prosjekter i det offentlige rom og regissert flere uavhengig produserte filmer.
The Sirens - An Opera Film
Harstad Cinema / screen 2
The Sirens – An Opera Film is an autonomous work based on The Sirens – A Foyer Opera a live performance by Crispin Gurholt at The National Theatre in Oslo as a part of Monsters of Reality 2016.
Regi: Crispin Gurholt, 2016, lenth: 26 min.
The Sirens - A Foyer Opera is inspired by the mythological creatures that lured sailors into death with their seductive song, Franz Kafka`s short story The Silence of the Sirens, and Greek politician and ex-finance minister Yanis Varoufaki`s manifesto Democracy in Europe. The manifesto is based on the original idea of democracy described by Plato, as an applicable ideal for contemporary Europe. Would it be possible to revitalise Europe with these ancient ideas today, or is it simply a desperate attempt to delay the inevitable collapse?
A large video projection with imagery from Athens filmed by Gurholt during Summer 2015, was integrated in the live performance at the theatre: Nature has taken over a nearly deserted Athens. Acropolis still hovers over the city, but the main symbol of our Western democracy is slowly dissolving. On scaffoldings between quivering columns and unstable walls a group of people is struggling a sisyfos-battle to preserve the fragile constructions.
One of the sirens has been separated from her herd. She plays the role of Greece, while the herd of sirens (chorus) interprets the role of Europe. The Sirens portrays a world in decay, a Europe in torment and distress.
Cast
The Siren of Greece
Mezzosoprano Désirée Baraula
Choir The Sirens of Europe
Sopranos
Karen Austad Christensen
Ingvild Farestveit Hov
Altos
Silje Indrebø
Birgitte Sandve
Tenors
Thomas Ringen
Hauk J. Røsten
Basses
Erik Hedmo
Martin Røsok
Eivind Støylen
Conductor
Ida Cecilie Holm
Libretto
Crispin Gurholt
Texts and text fragments
Yanis Varoufakis
William Shakespeare
The Smiths
Joy Divison
Rammstein
Nahum Tate
Thomas fra Celano
Music arrangement
Helga-Marie Nordby and Crispin Gurholt
Video Crispin Gurholt
Om kunstneren:
Crispin Gurholt (born 1965 in Oslo, Norway) combines live installations (tableaux vivants), photography, video, drawing and painting in his work. Through this combination of formats he seeks to uncover new stories and layers of meaning that arise in the transference between the different expressions. His subjects throw a critical light on society’s repressive mechanisms and power hierarchies, such as racism, domestic violence and issues raised by globalised economic or institutionalised structures.
Sirenene - en operafilm
Fredag 18. oktober, kl 16:30, Harstad Kino, sal 2 (Aldersgrense 15 år)
En film av kunstner Crispin Gurholt, som er et frittstående verk basert på The Sirens - A Foyer Opera, en live performance av Crispin Gurholt på Nationaltheatret i Oslo som en del av Monsters of Reality 2016.
Regi: Crispin Gurholt, Hellas 2016, lengde: 26 minutt.
The Sirens - A Foyer Opera var inspirert av de mytologiske skapningene som lokket sjømenn til døden med sin forførende sang, Franz Kafkas novelle The Silence of the Sirens, og den greske politiker og eks-finansminister Yanis Varoufakis manifest Democracy in Europe. Manifestet er basert på den opprinnelige ideen om demokrati beskrevet av Platon, som et anvendelig ideal for det moderne Europa. Ville det være mulig å gjenopplive Europa med disse eldgamle ideene i dag, eller er det ganske enkelt et desperat forsøk på å utsette den uunngåelige kollapsen?
En stor videoprojeksjon med bilder fra Athen filmet av Gurholt sommeren 2015, ble integrert i liveopptredenen på teatret: Naturen har overtatt et nesten øde Athen. Akropolis svever fremdeles over byen, men hovedsymbolet for vårt vestlige demokrati går langsomt i oppløsning. På stillas mellom dirrende søyler og ustabile vegger kjemper en gruppe mennesker en Sisyphus-kamp for å bevare de skjøre konstruksjonene.
En av sirene er blitt skilt fra flokken hennes. Hun spiller rollen som Hellas, mens flokken av sirener (kor) tolker rollen som Europa. Sirenene skildrer en verden i forfall, et Europa i pine og nød.
Besetning:
Sirenen fra Hellas
Mezzosoprano Désirée Baraula
Kor The Sirens of Europe
Sopranos
Karen Austad Christensen
Ingvild Farestveit Hov
Altos
Silje Indrebø
Birgitte Sandve
Tenors
Thomas Ringen
Hauk J. Røsten
basser
Erik Hedmo
Martin Røsok
Eivind Støylen
Dirigent
Ida Cecilie Holm
Libretto
Crispin Gurholt
Tekster og tekstfragmenter
Yanis Varoufakis
William Shakespeare
Smiths
Joy Divison
Rammstein
Nahum Tate
Thomas fra Celano
Musikk-arrangement
Helga-Marie Nordby og Crispin Gurholt
Om kunstneren:
Crispin Gurholt (født 1965 i Oslo, Norge) kombinerer levende installasjoner (tableaux vivants), fotografi, video, tegning og maleri i sine arbeid. Gjennom denne kombinasjonen av formater søker han å avdekke nye historier og betydningslag som oppstår i overføringen mellom de forskjellige uttrykkene. Hans verk kaster et kritisk lys over samfunnets undertrykkende mekanismer og makthierarkier, som rasisme, vold i hjemmet og spørsmål som reises av globaliserte økonomiske eller institusjonaliserte strukturer.
Digital Heritage - A Pomor Museum in VR
Digital Heritage: Pomor museum in VR format
Presentation of the project by initiators of the project; Oleg Khadartsev and Zhanna Guzenko from Friday Milk / Uncapitals (Murmansk): Friday 18 Oct, 15:45 hrs, Harstad Cinema, screen 2
VR installation in the Harstad Cinema foyer throughout the festiaval.
Uncapitals: Digital Heritage
VR installation
‘Digital Heritage’ is a collective art-project where the team of young artists and cultural workers get aсquainted with the old Pomor traditions, history and culture. During art residency in September 2017 to Onega (Russia), the project team created a concept for digital version of Pomor museum by rethinking the information from encyclopaedias and live material. Five virtual spaces resemble museum halls: there is an entrance area, overview halls, exhibition halls, devoted to the traditions and household, and a guestbook room.
The project is on the verge of imagination and reality, it is a mix of historical facts and mythology, the newest technologies and art, the contemporary pop-culture and traditional Pomor way of living.
More about the project: http://uncapitals.com/2017
Description of the virtual rooms:
The Entrance
Instead of a hall, a ticket counter and a security, who is usually checking your stuff, you will see the warm light of the Russian oven. It represents the heart of Pomor culture - the object you will return to constantly. The hearth gives a lot of possibilities, but you have to keep the fire alive. To move to the next room, just take a log and throw it into the fire. Each room has its own totem: Pomor panka doll, a letter, a gun and Pomor calendar.
“Pomor calendar”
A calendar has always helped people to arrange their activity with regards to time and space.
Interaction with nature, especially with mysterious and severe nature of the Russian North, formed not only customs and traditions, but a way of perception. Arkhangelsk region, or Pomor land, is famous for its fishermen, but what is more important, it is a point of myths and legends concentration, which constitute the world outlook of the Northern people. Exploring and contemplating the echoes of the past in the reflection of the present is only possible if one throws a stone or a sphere into the sea and dives down.
“The Gun”
If we are talking about Pomor household reconstruction, we can concentrate our attention onfishing methods, types of hangers and knots. But can we understand the feelings of the fisherman when he is standing on thin ice? Can we understand what it means to spend time mostly with people that have only one thing in common - the urge to get food for their families? The hall which has a gun as a totem uses the imitation of a game and reconstructs the emotional background of person who has to kill every day to survive.
“Pomor panka doll”
Panka (something like a toy, a thing to entertain you, or an idol) becomes a symbol of a room, devoted to Pomor traditions. Such an ambivalence in the meaning explains the multiplicity of traditions, which change from village to village. Creators of the room would like you to pay attention to the way values were inherited: stories were passed by word of mouth, from the elders to the youngsters. Feel like a child in the cradle, listening to the stories of your grandfather. And today Alexandr Porfirievich from Vorzogory village will play the role of your grandfather.
“The Letter”
The part you will see within the current installation is just the top of the iceberg: there are a lot of untold stories and unexpressed feelings before us. The guestbook becomes an equally important hall as all the other ones: leave your impressions here or tell us your story.
Project team members:
Alexandr Timofeev (RU), 3D model specialist, VR developer
Andrey Isaev (RU), coder
Andrey Larin (RU), coder, UI\UX designer
Anna Potashova (RU), communication specialist
Anton Smirnov (RU), project manager
Ekaterina Tolkacheva (RU), journalist, photographer
Fredrik Einevoll (NO), sound designer
Havard Christensen (NO), coder, VR developer, digital producer
Inna Fedorova (RU), project manager
Kamen Zlatev (SE), coder, VR developer, artist
Ludmila Buzova (RU), art critic
Malin Sternesjö (SE), coder, Illustrator, artist
Maria Sarycheva (RU), guest curator
Oleg Khadartsev (RU), project leader
Olga Dushicheva (RU), designer, illustrator
Pavel Mikhalovskii (RU), coder, IT-developer
Philipp Guzeev (RU), coder, IT-developer, artist
Sergey Shafransky (RU), sound producer
Slava Krasnov (RU), project manager
Taisa Sevenard (RU), VR developer, artist
Torje Spilde (NO), sound producer
Zhanna Guzenko (RU), project producer
Facts about connection between the Pomors, Norwegians and Sami:
Pomor trade or Russian trade is the term for a trade link between the Pomors in northwestern Russia and the people along the coast of northern Norway, as far south as Bodø. This trade took place from 1740 until the Russian revolution in 1917.
The Pomor trade was basically a barter trade between people in the northern regions, with grain products from Russia against fish from Northern Norway as the main commodity. Eventually this developed into a money trade, and in fact the ruble was used as currency in several places in Northern Norway. The Pomor trade was of great importance to the Norwegians, Sami and Russians. The trade took place as Russian Pomors from the Kvitsjøte and Kolah peninsula came sailing to fjord settlements and trading places along the coast of Northern Norway. The Pomors were skilled traders and seafarers, and they also explored the areas around The White Sea. In addition to sailing west with trade goods, they also established a trade route east past the Ural Mountains to northern Siberia. - Wikipedia
Digital Heritage - et Pomor-museum i VR-format
Digital Heritage: Pomor-museum i VR format
Presentasjon av prosjektet ved initiativ-takerne Oleg Khadartsev og Zhanna Guzenko fra Friday Milk / Uncapitals (Murmansk): Fredag 18. oktober, kl 15:45, Harstad Kino, sal 2
VR installasjonen i Harstad Kino foaje kan oppleves i kinoens åpningstider. (Aldersgrense 15 år)
‘Digital Heritage’ er et kollektivt kunstprosjekt der et team med unge kunstnere og kulturarbeidere ble kjent med de gamle Pomor-tradisjonene, historien og kulturen, og sammen skapte en digital versjon av et Pomor-museum. Under et kunstopphold i september 2017 i Onega (Russland) revurderte de informasjonen fra leksikon og levende materiale, og skapte dette unike VR-verket som består av fem virtuelle rom som ligner museumshaller: det er et inngangsparti, oversiktshaller, utstillingshaller, viet til tradisjonene og husholdningen, og et gjestebokrom.
Prosjektet er på grensen mellom fantasi og virkelighet, med en blanding av historiske fakta og mytologi, den nyeste teknologien og kunst, moderne popkultur og tradisjonell Pomor-levesett.
Fakta om forbindelse mellom pomorene, nordmenn og samer:
Pomorhandel eller russehandel er benevnelsen på en handelsforbindelse mellom pomorene i Nordvest-Russland og folket langs kysten av Nord-Norge, så langt sør som til Bodø. Denne handelen foregikk fra 1740 og fram til den russiske revolusjon i 1917.
Pomorhandelen var i utgangspunktet en byttehandel mellom folk i nordområdene, med kornprodukter fra Russland mot fisk fra Nord-Norge som hovedhandelsvare. Etter hvert utviklet dette seg til å bli en pengehandel, og faktisk ble rubelen brukt som valuta flere steder i Nord-Norge. Pomorhandelen var av stor betydning både for nordmenn, samer og russere. Handelen foregikk ved at russiske pomorer fra Kvitsjøtraktene og Kolahalvøya kom seilende til fjordbygder og handelsplasser langs kysten av Nord-Norge. Pomorene var dyktige handelsmenn og sjøfarere, og de utforsket også områdene omkring Kvitsjøen. I tillegg til at de seilte vestover med handelsvarer, etablerte de også en handelsrute østover forbi Uralfjellene til Nord-Sibir. - Wikipidia
FILMS FROM NORDLAND COLLEGE OF ART AND FILM AND TROMSØ ART ACADEMY
FILMS FROM NORDLAND COLLEGE OF ART AND FILM AND TROMSØ ART ACADEMY
Harstad Cinema/ Screen 2
Nordland College of Art and Film and Tromsø Art Academy, in collaboration with AMIFF, presents a programme of film and video works in the space between film and visual art. The moving image programme at Nordland College of Art and Film, include film and visual arts in the same programme to expand and challenge both fields. At the same time, the study emphasizes exploring methods for collective thinking and practice within a field that is in rapid development, both technologically and in terms of content. The Art Academy's contemporary art program is part of a multidisciplinary faculty of visual arts, consisting of creative writing, music, drama and theater, and specialization in art and culture, which allows for cooperation and exchange between the disciplines. Therefore NKFS and the Academy of Fine Arts in Tromsø are particularly interesting for AMIFF and a collaboration we seek to continue.
There will be conversations with the artists and filmmakers about their individual practice after the program.
Studentfilm på AMIFF 2019
“Soft Voices From Outer Space”, 04:45 min, 2019, av Ingeborg Augunset
Harstad Kino / sal 2 (Aldersgrense 15 år)
Kuratorer Ellen Vikström og Lise Ulvedahl Carlsen, studenter ved Nordland Kunst- og filmfagskole.
Nordland kunst- og filmfagskole og Kunstakademiet i Tromsø, presenterer, i samarbeid med AMIFF, et grensesprengende program med film- og videoverker som beveger seg i rommet mellom film og visuell kunst. Utdannelsen i bevegelige bilder på NKFS krysser film og billedkunst for å utvide og utfordre begge felt. Samtidig legger studiet vekt på å utforske metoder for kollektiv tenkning og praksis innenfor et felt som er i rivende utvikling, både teknologisk og innholdsmessig. Kunstakademiets samtidskunstprogram er del av et multidisiplinært fakultet for billedkunst, som består av kreativ skriving, musikk, drama og teater, og fordypning i kunst og kultur, hvilket åpner for samarbeid og utveksling mellom disiplinene. Derfor er samarbeidet med NKFS og Kunstakademiet i Tromsø spesielt interessant for AMIFF og noe vi søker å bygge videre på.
Etter programmet blir det samtale og diskusjon med skaperne av verkene om deres individuelle praksis.
Program:
Hamid Waheed
“Papegøye”, 16:50 min, 2019
Various violent/violated characters appear and recede in the Middle-Eastern man.
Olga Krüssenberg
Allt de blå och röda och vita”, 02:53 min, 2018
När du tar ett foto, består det av olika pixlar. Zoomar du in, representerar varje pixel en färg.
Jag ville förstora pixlarna och ta dem ut i verkligheten igen, att gå tillbaka i händelseutvecklingen och placera de frysta pixlarna i stadiet innan bilden tas.
Andrea White Hveding
“Idiom” 2018
An imprecise exploration and projection of how the relation between thoughts, images and sounds can be experienced in ones, or my mind. A camera on the director, of and during another film-production.
Lise Ulvedahl Carlsen
“An Object For Desire”, 15:41 min, 2019
An object for desire talks about the normativism of how the society says a woman should be, how a lesbian should act and how her feelings should be about the penis versus the descriptivism of how she actually feels about those aspects.
Emelie Wingårdh
“ Det hade varit så mycket lättare om jag hatade dig”, 03:25 min, 2019
”Det hade varit så mycket lättare om jag hatade dig” handlar om förlust, eller att veta att man ska förlora någon innan det riktigt hänt än. alltså om att vara beredd och därför vilja minnas allt, och glömma allt, om vartannat. påståendet är inte sant - det hade inte alls varit lättare, det bara känns så när man måste släppa nån man precis hann bli kär i.
Stian Bekkvik
“The Othering (Annet Komme)”, 13 min, 2019
En mann, en kvinne og en film prøver å finne måter å kommunisere med hverandre, da alle uttrykk de kjenner har mistet sine opprinnelige meninger. Eller en provokasjon for å oppnå publikums nødvendige mistillit til filmuttrykket. Eller forsøksvis et filmverk foldet inn mot seg selv ved likestilling av alle aktive elementer i dens varighet, som et speil speilet.
Ingeborg Augunset
“Soft Voices From Outer Space”, 04:45 min, 2019
Et tinder hook-up byr på minst like mange problemstillinger og forvirringer om den ene partneren er utenomjordisk.
Martine Thon Bråthen
“DEFINITIVT KANSKJE”, 22:24 min, 2019
DEFINITIVT KANSKJE er en intuitiv dokumentarmontasje om hvordan man på forskjellige måter kan se, observere, tolke og forstå. Om det er verdensrommet, spekkhoggere eller hverandre. En honnør til det vi ikke vet, det vi ikke vet at vi ikke vet og til nysgjerrighet.
Opening AMIFF 2019
A White, White Day (Iceland, 2019)
Opening AMIFF 2019
Thursday 17. Oct, 19:00 hrs, Harstad Kino, screen 1.
This years opening film is Icelandic A White, White Day. By marrying supernatural legend with tinges of bleak humour, director Hlynur Pálmason again succeeds in conjuring a story which touches on deep human impulses; a tale of growing madness amidst the stunning, almost otherworldly Icelandic nature. Before the film there will be the premiere of this years commisioned work; Valuta, an artist film by Jon Eirik Kopperud, filmed in Harstad and Oslo.
About A White, White Day
In a remote Icelandic town, an off-duty police chief begins to suspect a local man for having had an affair with his wife, who recently died in a car accident. Gradually his obsession for finding out the truth accumulates and inevitably begins to endanger himself and his loved ones. A story of grief, revenge and unconditional love.
Hvítur, hvítur dagur premiered at La Semaine de la Critique at the 2019 Cannes festival.
Regi: Hlynur Pálmason, Iceland (2019). Actors: Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason. English subtitles.
About Valuta
The film Valuta takes place in a parking garage and a hotel room. Three unidentified bodies are brought forward, while they bring forward excerpts from the book Dialogues on Metaphysics and Religion from 1688 by the French philosopher Nicolas Malebranche.
The film was shot in Oslo and Harstad during the summer and fall of 2019. It is being presented for the first time under AMIFF.
Artis: Jon Eirik Kopperud. Norway, 2019. Format: 16mm og 4k video to DCP. Length: 35 min.
“Valuta” by Jon Eirik Kopperud. Norway, 2019.
Åpning av AMIFF 2019
A White, White Day (Island, 2019)
Åpning av AMIFF 2019
Torsdag 17. oktober, kl 19:00, Harstad Kino, sal 1. (Aldersgrense 15 år)
Årets åpningsfilm, islandske A White, White Day, er en kraftfull fortelling om menneskets natur, som balanserer humor og overnaturlige virkemidler på en elegant måte. Før filmen blir det premiere på årets bestillingsverk, Valuta, en kunstfilm av Jon Eirik Kopperud, filmet i Harstad og Oslo.
Om A White, White Day
Ingimundur er en permittert politimann og bor på et lite sted på Island. Han bruker dagene til å passe på barnebarnet Salka og bygge et hus for datterens familie. Når han finner noen gamle fotografier begynner han å mistenke at en annen mann har hatt en affære med kona som døde to år tidligere i en bilulykke. Mistanken blir til en besettelse, og i forsøket på å forstå hva som skjedde blir Ingimundur en fare for seg selv og sine nærmeste.
Ved hjelp av både ramsalt humor og overnaturlige virkemidler maner Hlynur Pálmason fram nok en historie som rører ved dypt menneskelige impulser; en fortelling om voksende galskap i en setting som forsterkes av den nærmest utenomjordisk vakre islandske naturen.
A White, White Day ble vist på La Semaine de la Critique under Cannes-festivalen 2019. Filmen er nominert til Nordisk Råds filmpris. Pálmasons tidligere film Vinterbrødre ble nominert til Nordisk Råds filmpris i 2017.
Regi: Hlynur Pálmason, Island (2019). Skuespillere: Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason. Islandsk tale, engelsk tekst.
Om Valuta
Filmen Valuta utspiller seg i et parkeringshus og et hotellrom. Tre uidentifiserte kropper fremføres, mens de fremfører utdrag fra boken Dialoger om Metafysikk og Religion fra 1688 av den franske filosofen Nicolas Malebranche.
Opptakene til filmen er gjort i Oslo og Harstad i løpet av sommeren og høsten 2019. Den presenteres for første gang under AMIFF.
Kunstner: Jon Eirik Kopperud. Norge, 2019. Format: 16mm og 4k video overført til DCP. Lengde: 35 min.
“Valuta” av Jon Eirik Kopperud. Norge, 2019.
Archive film and town walk – Harstad Wool Factory
Archive film and town walk – Harstad Wool Factory
Thursday 17 Oct , 17:00 hrs, Harstad Kino. Screening kl 17:45 (length 20 min.)
Over half a decade Harstad wool factory produced wool products for the whole of Northern Norway. First from its site in Storgata, and then form modern factory building in Hamnneset. At AMIFF 2019 South Troms Museum present the film about Harstad Wool Factory, made by John Berthung in the 60s. Here you will hear the story of the factory and get an insight in the every day life of the workers at the factory. Before the screening we take a walk around Harstad to look at the places where the factories where.
Arkivfilm og byvandring – Harstad Ullvarefabrikk
Arkivfilm og byvandring – Harstad Ullvarefabrikk
Torsdag 18. oktober, kl 17:00, oppmøte på Harstad Kino. Filmvisning kl 17:45 (lengde 20 min.) (Aldersgrense 15 år)
I over et halvt århundre produserte Harstad ullvarefabrikk ullprodukter til hele Nord-Norge, først fra sine lokaler i Storgata, så fra den nye fabrikkhallen på Hamneset. I anledning AMIFF 2019 presenterer Sør-Troms Museum filmen om Harstad Ullvarefabrikk, laget av John Berthung på 60-tallet. Her vil dere få historien til Nordlands Forenede Ullvarefabrikker og et innblikk i hverdagen til de som jobbet i fabrikken på Hamneset. Før filmen tar vi en vandring i Harstad sentrum for å se på stedene fabrikken stod. Mellom byvandringen og filmen byr festivalen på litt suppe fra Mat av Vahl i kinofoajeen, så vi får varmen i oss før filmvisningen starter.
Velkommen!

