Joen Vedel lager bestillingsverket til AMIFF 2025

Joen Vedel

Kunstner Joen Vedel er invitert av hovedkurator for AMIFF 2025 Kjetil Berge til å lage årets bestillingsverk for festivalen. Vedel har vært i regionen i og rundt Harstad og filmet og gjørt research i løpet av de siste månedene, og bestillingsverket vil være en performance i storsalen på Harstad Kino 22. november der.

Joen Vedel er billedkunstner, forfatter og forsker, utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, Whitney Independent Study Program i New York og PhD i kunstnerisk forskning ved Kunstakademiet i Trondheim. Vedel jobber primært med video, lyd, tekst, performance og har vært medlem av en rekke kunstner- og aktivistkollektiver og selvorganiserte (utstillings-)rom. Han har stilt ut på blant annet Documenta 15 i Kassel, Frankfurter Kunstverein, Overgaden i København og nå sist Kunstnernes Hus i Oslo. Hans praksis dreier seg om representasjonen av mindre og større politiske hendelser og mulighetene for å gripe dem etter hvert som de utspiller seg.

Joen Vedel har gjennom flere tiår dokumentert ulike protestbevegelser, fra Occupy Wall Street i New York, Gule vester-bevegelsen i Frankrike, den kurdiske feministbevegelsen, protester mot sparetiltak i Hellas og opprøret mot strukturell vold i Brasil. I stedet for ikoniske og lettfordøyelige bilder, har han fokusert på det som vanligvis overses: ventetid, opprydding, skuffelser og etterdønninger.

Som en videreføring av denne dokumentariske tilnærmingen har Vedel utviklet en eksperimentell metode der han bruker live videoredigeringsteknologier og -teknikker for å undersøke dynamikken og kompleksiteten i pågående politisk uro. Dette er teknikker som vanligvis brukes av mainstream media for å forenkle de samme fortellingene. Vedel avviser historikerens krav om å etablere en klar start og slutt på opprøret, og insisterer på den konstante tilstedeværelsen av disse kreftene selv når de er ute av syne.

Neste
Neste

Tema for AMIFF 2025